2004
|
|
Gure azterketaren helburua ez da etikaren historia bat egitea, denik laburrena ere, horren garrantzia eta premia handiak izan arren gurean.17 Besterik gure xedea, nahiz korronte etiko nagusi batzuk maiz aipatuko ditugun: gizakiaren barne egitura etikoa (etiko morala)
|
azaldu
nahi dugu, ikuspuntu antropologiko filosofikotik. Gizakiaren egitura etikoaren ahal izateko baldintzak zein diren argitzen ahaleginduko gara, hori egitean etikaren oinarriak berak argituko ditugulakoan.
|
|
Nolanahi ere, gizakiaren izaera etikoa azpimarratzen dugunean Aristotelesek tematizatu ez zuen dimentsio bat
|
azaldu
nahi genuke, Xavier Zubirik zabaldu zuen bidetik lehenik eta gu geu jorratzen ari garen ildotik, iturri ezberdinetan edanez. Dimentsio hori zertan den ikusi ahal izateko, begira dezagun aurrenik nola uztartzen diren Aristotelesen bi definizio horiek.
|
|
Marvin Harrisen testua aipatu dugunean ez genuen kultura eta natura kontrajarri nahi, kulturaren berebiziko pisua azpimarratu gura genuen bakarrik, edo, hobeki esan, kulturaren eta naturaren arteko dialektika asimetrikoa
|
azaldu
nahi genuen hizpide genuen ikuspuntutik. Gizakia beste animalietarik nabarmenki bereizteak, ordea, ez du esan nahi gizakiak izaki biologiko izateari uzten diola edota bere biologia bigarren maila batera pasatzen dela, inolaz ere.
|
2005
|
|
Era honetan iristen gara
|
azaldu
nahi dugun hirugarren ohar antropologiko pedagogikora, alegia, Humboldtek bere teoria linguistikotik abiatuz" hizkuntzaren izaera formatiboa" bezala ezagutzen duen horretara. Hemen ere gogora ekartzekoa da, aldez aurretik eta orokorrean, haren ustetan hizkuntzak" paper garrantzitsuena" jokatzen duela pertsonen etengabeko humanizazio" prozesuan" eta, zehazki, bere bitartekaritza ezinbestekoa dela gizabanakoak bere" indibidualitatea" etengabe" unibertsalitatera" gerturatu ahal dezan113 Ideia nagusi hau xehatzerakoan esan beharra dago, lehenik, gizakiaren formazio prozesu hori neurri batean beronen ezagupenen zabaltzearen edo bere burua intelektualki garatzearen emaitza dela.
|
2006
|
|
Ekintza horrek badu dimentsio morala. Humek ongiaren eta gaizkiaren ideiak nola sortzen diren guregan eta ebaluaketa edo judizio moralen funtsa zein den
|
azaldu
nahi du. Balio eta judizio estetikoei dagokienez pareko azalpenak eman nahi ditu.
|
|
Horrek esan nahi du moralaren gaineko ikerketa aurrera eraman dezagun gizakia aztertzea dela esku artean dugun baliabide bakarra. Giza naturan oinarriturik, giza morala
|
azaldu
nahi du Humek. Alabaina, Humeren ikuspegian, giza natura bera ezin da beste ezertan oinarritu, alegia, giza natura bera ikerketaren oinarria, abiapuntua eta muga bat da; giza natura den bezalakoa da, eta Humeren helburua da giza natura zertan den zehaztea edo deskribatzea, metodologia enpirista bat erabiliz, hau da, behaketan eta esperientzian oinarritzen den metodologia erabiliz.
|
2009
|
|
Horiek ikusirik, genealogistak ez du Ursprung (hastapena) abiagune hartuko, Herkunft (jatorria) eta Entsteftung (emergentzia) baizik, horiek hasierakoaren dislokazioa eta zekentasuna adierazten baitituzte, izatez artefaktu iruzurgile baitira. Historikoki landutako balizko izaera baten liluraz beste aldera hastapenaren (Herkunft) bilaketari esker agerian geratzen da bloke unitario bakartzat
|
azaldu
nahi duten heterogeneotasunen sakabanaketa, nahasketa, hitz batez. Era horretan, historia ez da norabide jakin baterantz doan prozesu gorabeheratsu baten jarraipen gisako zerbait; alderantziz, bertan ez dago espezieen eboluzioaren antza edo herri baten patuaren antza duenik ezer.
|
|
" Prolegomenoak. Zientzia bezala
|
azaldu
nahi duen edozein metafisikarentzat". Edo, barrurago dioen moduan:
|
2010
|
|
Historiari botatako begirada orok garbi erakusten du hizkuntza komunitateak, estatu nazioen aurrean, askoz ere lehenagotik bizi diren eraketak direla. Baldin eta batek gizadiaren bilakaera estatu nazioen arabera
|
azaldu
nahi badu, orduan berak amaierarik gabeko aldaketekin, behin eta berriz pizten diren kontraesanekin edota interes politikoen oinarrian dauden hondamendiekin kontatu behar du. Horrela jokatu nahi duenak, finean, eguneroko gertakizunetatik askoz ere independenteagoak diren gertaera nagusiak diren hizkuntza komunitateekin egiten du topo aurrez aurre.
|