2001
|
|
Au da, zenbaki ori motz gelditzen da. Frantses
|
auen
adiña, hamasei urtetatik ogeita bostekoa da. Gizarte mailla guztietan sortzen dira, bai aberatsetan, bai estudianteetan, bai langilleen artean ere.
|
2002
|
|
An ba da toki bat bakartegi zabalean, ugartea noski, bi bizkar luzeak diotela kaia egiñaz an lertzen da ur aunditik datorren uin oro, kolko medarretan banakaturik. An eta emen arkaitz aundiak eta bi ugarri dauzkazu, goiari zemaika;
|
auen
azpiko ura, berriz, txit naro ta ixilla dago. Goi aldetik, gaiñera, antzoki antzeko oian urduri dirdaitsua agiri da, basarte zurbilla itzal ikaragarriz zintzilika daukala.
|
|
Anteu ta Prigitar izontzi arraun bikoizdunak, edo Kapi, edo Kaiku, ren iskilluren bat ontzi atze zutietan. Eztu ontzirik begiz jotzen, baiña iru orein, bai, dakuzki ur ertzean urduri; atzetik
|
auen
jarrai, ordea, abere talde aundia, ta ibarrean ere an ta emen pilloak bazkatzen. Emen gelditu da Enea, ta arranbela ta gezi ariñak, Akate zintzoak zeramazkin iskilluak, eskuraturik, aurrenen adar abartsuz zuzendari bezela doaztenak erasten ditu; ta gero, gezi jaurtika besteeri ere oian ostotsuan zear erasorik, larria jartzen du orein talde osoan.
|
|
Eta autu
|
auen
azkena zan, Jupiter, ek, ortzi goitik, ontziak oial zabal dabiltzan itxasora ta lurralde etzanetara, ondartza ta erri edatuetara begiratuz, zeru gangan orrela gelditu ta bere betarte dizditsua Libi, ko erreiñuetan tinka jarri zunean. Eta olako arduraz eragiña barrua zekarrela, Venus doakio ta, oso naigabetua ta begi ederrak negar anpuluz beterik, onela diotsa:
|
|
Agure doatsua! Ibai ezagun
|
auen
artean eta iturri guren oien aldamenean, ozkirri ta ozpel giro izango dituzu. Alde batetik, oi bezela, sarats loretsuz hiblar erleak alatzen ditun auzo mugako esiak, mur mur goxo ta biguñez lotarako ots egingo dizu; bestetik, ordea, arkaitz garaipean kimatzailleak bere abestiak aizetara iaurtiko ditu.
|
|
Artan, erriaren begietatik urrun, gure astialdiak oro ematen genitun. Ezin yasan nezakean, iñola ere, ain elkartu ta maitatu gizon baten galtzea, arekin batera gauza
|
auen
oroia ta gomuta il ba, lira. Ez dira itzali, ordea; aitzitik, sendotzen eta anditzen dira aietaz oroitzen eta gogoratzen ari naizenean.
|
2003
|
|
Izan ere, gaur arte eman diran bertsolarien saioak, basarritarren gogo ta biotzera dijoaz zuzen. Ta basarritarrak oso osorik artzen dute erri kantari
|
auen
emana.
|
|
Baiña gure erri nagusietako jendea, lantegietako gizonak, nabaitzen al dute, gure erri kantari
|
auen
esan naia. Erantzuna ezezkoa ote dan bildur gera.
|
2004
|
|
" Etxerat", ala" etxera"? Alde txiki bat dago
|
auen
artean, dakizuten bezala. Etxean gelditzeko baldin ba da," etxerat" obeto omen dago" etxera" baño.
|
|
4 Puntu
|
auen
alde jokatzen ez duten guziai, boikota egin, eta beren joera txartzat artzen dala ta esanez Euskaltzaindiaren izenean izkribatzea.
|
|
Eta izan ere, euskera bera
|
auen
eta aien maite gaia izanik, nola gerta liteke denak alkarren aurka arkitzea. Gure artean bizi izan ez den edonork betiko auzi au ikusiko ba lu, zearo arrituta geldituko litzake noski.
|
|
Bañan itz bat edo beste latiñeratik edo erromantzeratik datorrelako euskeratik baztertu nai izatea, oreka galtzea da, ta ala egingo ba genu kaltegarria izango litzaioke euskerari. Arrankura, arrasto, ernegu, borondate, barkazio, adimentu, ta
|
auen
erako ekar genitzazken anitz geiagok, bizitza sendoa dute euskeran, zaarrak dira arras, aspaldi aspaldidanik ezagutzen ditugu izkuntzan sartuak, euskaldun guziak darabilzkite, euskal kutsua dute, eta alakoak kenduz, bizidun zati bat moztuko genioke euskeraren gorputzari.
|
2007
|
|
Tamaiñu au kaxkarregia iruditzen zait, presentaziño pobre xamarra baitu. Nire ustez, bi neurri
|
auen
artean aukeratu bear dugu: oraingo Yakin’en baiño aundixeago ori, edo" Indice" na.
|
|
Barka ain luze ta aspergarri izana. Bidal idazu, mesedez, esan dizkizudan
|
auen
guzion eritzia. Eta berdin nire artikuluarena:
|
2010
|
|
aditu zuek ere itz
|
auen
ok!
|
2012
|
|
Gizadia gudu aizezastindua ikusi diguten gazteok, lengo bizieraren berri eztakite. Guzia erortzen ikusidute, gizonen erakutsiak
|
auen
egiteetan urratuak ikusi dituzte. Ta gaztediaren galderaau da:
|
2013
|
|
Hemen plazan, aoen denda bat, ta esaten utsien «el burgalés», han auzenak, ez? Ta klaro, zelan hor, ikastola onduan
|
auen
, ba ipini eusten paiñolotxo baten erriela edo ez dakit zer, da, nik urten nebanien eskolatik hartu... jun nintzen hartzen lejia botilla, ta esan notsen: «lejia botilla bat».
|
|
Opio ta aren alaba morfina ta abar. Gai
|
auen
zaleak ugari baitira, eri egon ezarren, aien bidez ametsezko zeruan sartu nai dutenak. (152)
|
|
Baña
|
auen
ordez baldin badakar garaun lizuna,
|
2014
|
|
Jesusen bizitza ezin idatzi diteke Zesarren edo Napoleonen bizitza bezalaxe. Gizaki
|
auen
bizitzako gertaera guztiak erabat dira eguneroko gertaera arrunten maillakoak. Jesusen bizitzan, berriz, maiz ari zera sobrenatural diren gauzekin topo egiten.
|
|
honela ulertzen da in VILLASANTE, L., Jesukristo, Donostia 1969, 30: . Jesus(
|
auen
iduriz) ez zan izan benetazko presuna bat, ezur aragizko gizon bat. Ipuietako lagun bat litzake xoil xoil.
|
|
4 Puntu
|
auen
alde jokatzen ez duten guziai, boikota egin, eta beren joera txartxat artzen dala ta esanez Euskaltzaindiaren izenean izkribatzea.
|
2015
|
|
Da gixon orrek atzerantz urten
|
auen
, baie, esan otzen Anbotoko Señoreak a:
|
|
Anbotoko Señorea bisi zen Anbotoko kueba baten eta kueba orretan sartu sen abade iteko egoan bat bere estola ta gusti eta sartu sen barrure ta barruen ikusi
|
auen
(Anbotoko Señorea) eta barruen ikusirik eskatutzen ure, da urori aterotzen urresko basu beten, urre gorrisko basu beten eta inotzen krutzen bat eta esan otzen:
|
|
Eta urten
|
auen
. Aurrerantza sartu sen abadegi ori de atzerantza urten auen Olaetako batek, Otxandiotik albora dao Anboton aspien.
|
|
Eta urten auen. Aurrerantza sartu sen abadegi ori de atzerantza urten
|
auen
Olaetako batek, Otxandiotik albora dao Anboton aspien.
|
|
Da olea fundeu
|
auen
lekuen ifini euren itzelesko errudandi bet, egurreskoa a olea mogitako.
|
|
Da usabak, propiedadedun bet ixingo san, da bera beldur de, errentorea agindu
|
auen
.
|
|
Eta orrepesteorrek, sagardoa edan
|
auen
da esakerea auken «Jesus», eta esan auen «Jesus» eta itxi autzen basue.
|
|
Eta orrepesteorrek, sagardoa edan auen da esakerea auken «Jesus», eta esan
|
auen
«Jesus» eta itxi autzen basue.
|
|
Bate (k) p (b) aki! Guk u, Jesukristo yayo aurreko personajea salaskoa daukotzu entzunde, oniri serori, abade ta fraileari bates be, da ba sera, errien in ixineko seoser sugertetan sanean, min bako arrana ugerra (k) tx (y) aten dauela ta, beragana yoaten sireala erritarra (k) konsulta eskatan eta erantzun itotziela onesean yoaneskero, txarresean barres e, mantzinek ixin bear i
|
auen
seguru! Kobasuloko atakaraskero, kontus e, aurrerantza sartu bear ixiten san eta atzerantz aurten badaespada, sein beragas lotu barruen betiko.
|
|
Bate (k) p (b) aki! Guk u, Jesukristo yayo aurreko personajea salaskoa daukotzu entzunde, oniri serori, abade ta fraileari bates be, da ba sera, errien in ixineko seoser sugertetan sanean, min bako arrana ugerra (k) tx (y) aten dauela ta, beragana yoaten sireala erritarra (k) konsulta eskatan eta erantzun itotziela onesean yoaneskero, txarresean barres e, mantzinek ixin bear i
|
auen
seguru! Kobasuloko atakaraskero, kontus e, aurrerantza sartu bear ixiten san eta atzerantz aurten badaespada, sein beragas lotu barruen betiko.
|
|
Anboton denpora geao emoten i
|
auen
Supeleorren baño. Urterik urteko udabarriagas naste, garretan da txispotzean yoaten i sen Supeleorreti Anbotora Dimeko Baltzola ondoko Petralandako landan piperdi inde ango sorgin da gainetiko gustiekas.
|
|
Neguek e losorroti urtetan auenean udebarrie yayote (n) san eta beragas batera Mari Anbotokoak a Supeleorretik urten eta Anbotoko bidea artzean i
|
auen
eta olan ibili i sen kristau aroko denpora barrien podasus siñiskerori aistu arte?.
|
2016
|
|
–Alaxen da. Sanson, ek esan? eta gertaera
|
auen
egia bete betea dio Santxo Panza, k.
|
2017
|
|
Baztertu ein dda bai... Euskaltzaindian partetik, eztauelako iñola be sustatu, ez euskalkixa be ez ta sustatu, ikastolaren sorreratik bultzatu da eh... hizkuntz eredu bat irakasle danak Almenen, Luis Ezeizan (Eskoriatzako ikastola eta eskola publikoa dira) eh... euskara batue itten
|
auen
, euskalkixa zuzen erabiltzen eztakigu. Euskalkiko aditz mordua galdu inttugu, zer esango ia hikana...
|
|
axola gutxi digulakoan nago gure elerti arloan egin dan lanak, Euskadiren izakera bereiziaren oñaŕ i agertuagatik gure iskuntza, bere eder lauketara oso gutxi lotu gera.Euskadiren geroa itxaropenez ornitua dagerkigu eta bere lateŕ i arazoeri buruz lanean ari beaŕ ean gaituzu, gizarte, irakaskintza, sal-erosketa, ogazun eta abar, baño egundo ezin alde batera utzi genezake gure elerti lantzea, au bai degu laterri ezaugaŕ i bezela ludian ezagutu bear gaituana. Gaur baño yaramon geyago eman bear diogu iskuntzari, eŕ i gizon (politiko) utzen lanak ez bai gaitue liluratu bear, gure eletari yayoenak ere ezagutu beaŕ ean gera, Etxepare, Laŕ amendi, Axular, Arana Goiri, Lizardi, Orixe eta abar ere, gure begi ninietan bear ditugu gizon
|
auen
lanak ezagutu arazi, iskuntzari muga beŕ iak idiki ludiko eletari auŕ enengoen idatziak euskerara itzuli eta bear duan begiramena ezaŕ i.Iskuntzatzaz or Mistral yakintzuak zer digun «iskuntza galtzen duan eŕ ia amil mugan bera diyoan eŕ ia duzu, ordea, indarkeriz aspiratuta ere iskuntzari eutsi dion eŕ ia, eŕ i ilezko&a...
|
|
Sapatuin nogiño agiño, baie domekan sano denpora txarra in
|
auen
–zapatuan noraino haraino, baina domekan oso denbora txarra egin zuen? [Nogiño hagiño, hainbestekoa, nola edo halakoa]
|
|
Arratian eta Aramaion lehian dira txiko eta moxal. Gurien danetatik
|
auen
: beixek, irixek, sekorrak, kaballuek, txikuek, astuek?
|
2019
|
|
Euskaltzaindi’n aiek utzi diguten utsunea, ordea bete bearra zegon eta orregatik al izan dugun eran beste euskaltzain berri batzuek izendatu ditugu. Jaun
|
auen
izen eta xehetasunak dagokion toki berezian arkituko dituzute, baita ere.
|
|
2. Bizitzak duen nekean, nola aztu zitezkean? (bis) Umetxo
|
auen
gurasoentzat ari gaituzu eskean: seme alabak azi ditzaten osasuna ta pakean (bis)
|
2020
|
|
1941eko udazkena zan. Hirixak kolore gorrixka goxua hartzen
|
auen
garai hartan. Paris… Etorbide zabalak, parke zoragarrixak, Montmartre, Saint Denis… Halata be, ordurako, alemanak zien hirixaren jaun eta jabe.
|
2021
|
|
Inoiz galderazko perpausetan ere erabiltzen da, batez ere sakonean ezezkako esanahia duten galdera erretorikoetan: Nola jakin nezakeen nik[...] Europan indio gaxo
|
auen
erlijioa jakiteko orrelako gutiziarik egongo zenik? (Villasante).
|