Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 43

2010
‎Eta bere kanonizazio prozesua aurrera baldin badoa ere, oztopo handiak jasan behar izan ditu. Eta ez dago isiltzerik Joan Paulo II.ak berak egindakoa ere. 1993 urtean El Salvadorrera joan zenean, bisitaldi luze bat egin zuen.
‎Alegia, 1989an egin zena, jesuiten Unibertsitatean. Joan Paulo II.aren bidaia hartarako eginiko egitarauan, ez zuten jarri bisitaldirik jesuiten unibertsitatera. Baina, horratik, bere hitzaldiren batean, aipamenen bat egingo zuela uste genuen.
‎Ez zen horrelakorik gertatu. Honetan, ez zuten asmatu ez Joan Paulo II.ak ez bere kolaboratzaileek
‎Eta horrekin batera, zergatik edo nola gertatu zen Sobiet Batasuneko komunismoaren porrota? Horretan zer ikusirik izan al zuen Joan Paulo II.ak?
‎Arrazoi horien artean, zenbaiten iritziz, Joan Paulo II.ak zerikusi handia izan zuen. Ez dago dudarik, Karlo Wojtyla poloniarra Aita Santu aukeratu izana, lurrikara handia izan zela Sobiet Batasunean eta bere inguruko nazio komunista guzietan.
‎Ez dago dudarik, Karlo Wojtyla poloniarra Aita Santu aukeratu izana, lurrikara handia izan zela Sobiet Batasunean eta bere inguruko nazio komunista guzietan. Bere aldetik, Joan Paulo II.ak ahalegin guztiak egin zituen komunismoa kolokan jartzeko, lehenengo Polonian, gero Errusian eta baita Europa ekialdeko nazioetan ere; bide batez, eta Europa osorako, ekialdetik mendebaldera, nazio elkarte zabal bat eraikitzea izan zen bere asmorik handienetakoa. Aita Santu aukeratu 1978an eta handik zortzi hilabetera, 1979ko ekainean, Poloniara egin zuen zortzi eguneko bisitaldi luze bat.
‎Hitz horietan ez da itxaropen arrastorik azaltzen. Paloma Gomez Borrero kazetariak, urte haietan Poloniari buruz Joan Paulo II.ak esandako batzuk adierazten ditu bere liburu batean. Hona hitzez hitz:
‎Hala ere, Joan Paulo II.aren presentzia bera ere esanahi eta eragin handikoa izan zen eta ez Poloniarako bakarrik baizik baita inguruko nazio komunistentzat ere. Bestalde, badirudi urte haietan, Solidarnosk Poloniako sindikatuari, ez hitzez bakarrik, baita diruz ere laguntza handia eman ziola, nahiz eta gero ofizialki Vatikanoak ukatu.
‎Berlingo horma 1989an erori eta berehala Joan Paulo II.a, komunista izandako nazioetara joaten hasi zen bisitan. Eta neronek ere ikusi nuen, benetan harrera handia egiten zioten beti herri horiek, berak ere komunismoaren esperientzia zeukala ikusirik eta bera ere, Europa ekialdeko hainbat herrien antzera, eslaviarra zela.
‎gutxienez bi belaunaldi pasatu zirela Errusiak bere bide berriak urratzen asmatu arte. Europan komunista izandako naziorik gehienak bisitatu zituen Joan Paulo II.ak; ni, kazetari lanean, Armenia, Bulgaria eta Errumaniara egin zituen bisitaldietan izan nintzen. Eta denetan oso ilun ikusten zen etorkizuna.
‎Bazegoen kezka, zenbait naziok atzera egingo ote zuten berriz ere komunismo aldera. Joan Paulo II.ak, lehen esan bezala, ez zuen maite mendebaldeko nazioen materialismoa, ateismoa eta kontsumismoa. Eta komunista izandakoei behin eta berriz erakusten zizkien alderdi txar horiek, aurrez idatzi dudan bezala, mendebaldeko nazioak eredu hartu ez zitzaten ahalegin guztiak eginez.
‎Asko dira Joan Paulo II.a neurririk gabe goraipatu dutenak beti arrazoi izan zuelakoan, bai politikan eta baita beste hainbat alorretan ere. Bestalde, sarritan esan ohi da, beharbada munduan onenetakoa dela Vatikanoaren diplomazia.
‎Esan beharra dago, hala ere, nazioarteko politikan beti ez duela asmatu. Berez, askok zalantza zuten Joan Paulo II.ak ba ote zeukan ala ez politika plangintzarik. Italian, honetaz, liburuxka interesgarria atera zuen 1994an, Carlo Cardia, Pisako Unibertsitateko irakasleak.
‎Nazio Batuek azkenean zirt edo zart egitea erabaki zuten eta baita onartu ere militar indarra erabiltzea, Kuwait askatu, Iraki merezi zuen jipoia eman eta mendebaldeko nazioen artean lehengo ordena jartzeko berriro. Joan Paulo II.ak ez zuen horrela ikusi, naiz eta orduan NBEak berak erasoaldia onartu. Hori, bere ustez, benetako gerra deklarazioa zen eta segur aski hori ez zen Kuwaiten arazoa ongi askatzeko behar zen moduko irtenbidea.
‎Hori, bere ustez, benetako gerra deklarazioa zen eta segur aski hori ez zen Kuwaiten arazoa ongi askatzeko behar zen moduko irtenbidea. Horrela, Joan Paulo II.a bera bakarrik gelditu zen NBE eta mendebaldeko nazioen erasoaldia salatzen.
‎Gehienetan, Argentinan bereziki, handiak dira elizaren aurka esaten direnak, isilik egon zelako edo eta, okerrago oraindik militar diktadore haiekin kolaboratu zuelako. Joan Paulo II.ak berak, Hego Ameriketako hainbat bisitalditan ez zituen behar adina salatu orduko diktadore haien ekintzak. Bestalde, egia da Joan Paulo II.a giza eskubideen alde azaldu zela beti, eta justizia eta bakearen alde bereziki.
‎Joan Paulo II.ak berak, Hego Ameriketako hainbat bisitalditan ez zituen behar adina salatu orduko diktadore haien ekintzak. Bestalde, egia da Joan Paulo II.a giza eskubideen alde azaldu zela beti, eta justizia eta bakearen alde bereziki. Esan daiteke, hogeigarren mendeko gidari edo politikarien artean ez dela, segur aski, beste inor izan hainbeste saiatu denik.
‎Irtenbiderik ere ez zen ageri. Baina, merezi du kontuan hartzea zer nolako urteak igaro zituen Joan Paulo II.ak mutil eta gazte zelarik Polonian. Munduak ezagutu dituen indarkeriarik handienak jasan zituen bai Hitlerren armadakoen aldetik eta baita komunismoaren aldetik ere.
‎Romero tiroz hil eta handik urte batzuetara, 1996an, Joan Paulo II.a joan zen bisitan El Salvadorrera. Badakit ondo, Romero gotzainaren hilobia katedralean ikusi nahi zuela eta bertan otoitz egin nahi zuela.
‎Baina bisitaldiaren antolatzaileen artean, horren oso kontrakoak ziren batzuk. Azkenean, Joan Paulo II.ak argi eta garbi adierazi zuen beretzat ezinbestekoa zela Romeroren hilobia ikustera joatea. Eta hala egin zuen.
‎Beraz, ez zen posible denak ados egotea horretan. Giscard D. Estaing bera, batzordeko lehendakaria, Vatikanora joan eta hitz aspertua izan zuen Joan Paulo II.arekin. Vatikanoak esaldi hau jarri nahi zuen itun horren hasieran:
‎Bere bizitzan Aita Santu bezala Joan Paulo II.ak 104 bidaia egin zituen munduan zehar. Kubara 1988an egin zuena izan zen aipagarrienetako bat.
‎" Que Cuba se abra al mundo y que el mundo se abra a Cuba". Bidaia hasi aurretik, Time aldizkarian, ezagunenetakoa munduan dudarik gabe, Joan Paulo II.a eta Fidel Castro jarri zituen bere azalean argazki muntaia eginez, azpian honela idatzirik: " Mende honetako azken bi liderrak".
‎Gizon azkarra, oso estimatua zen beste hainbat gotzain, apaiz edo erlijioso euskaldunen antzera. Bost egun iraun zuen Joan Paulo II.aren bisitaldiak Kuban zehar, punta batetik bestera. Castroren gobernuak ez zuen inolako oztoporik jarri eta kazetariok ere erraztasunik handienak aurkitu genituen gure lana egiteko.
‎Ikusgarria eta esanahi handikoa batez ere, azken eguneko ospakizuna: La Habanako enparantzarik handien eta ezagunenean, Plaza de la Revolución deituan, eman zuen Joan Paulo II.ak meza nagusia. Han ageri ziren, alde batetik Jesusen Bihotzaren irudi handi bat, etxe oso bat goitik bera estaliz.
Joan Paulo II.aren bisitaldia amaitu ondoren, Aita Santuak bere bisitaldian egindako hitzaldiak atera zituzten liburuxka batean gotzainek. Horrela, bisitaldia bukatu ondoren kristau guztiei eman zieten liburu hori, dotrina bezala.
‎Beste zenbait kazetari eta herritarren artean, Fidel Castroren argazkilari ofiziala ezagutu nuen eta hitz aspertu luze bat izan nuen berarekin. Gero, Erromara etorri zen eta berak, Joan Paulo II.aren bisitaldiari buruz ateratako argazki bilduma bat eman zidan, bere sinadura eta guzti. Haren izena Alberto Korda zen.
‎Baina giroa hobetzen zihoala, horra zer gertatu zen 2000ko urriko lehen egunean. Egun horretan, Joan Paulo II.ak, San Pedro plazan, Txinako 120 martiri santutu edo kanonizatu zituen. Martiri hauek aspaldikoak ziren berez, ez komunismopean hildakoak, aurretik baizik.
‎Oso zabalduta zegoen iritzi bat, Joan Paulo II.ari buruz bereziki: beste inor ez bezala saiatu zela sozial arazoetan honako hauek aldarrikatzen bereziki:
Joan Paulo II.a eta mendebaldeko nazio aurreratuek ez zuten beti harreman onik izan. Italian, Carlo Cardia Pisako Unibertsitateko maisuak honela dio bere liburu batean:
Joan Paulo II.ak eginiko bidaien artean, nire ustez, Israelera 2000 urtean egin zuena izan zen onenetakoa. Hori bera esan daiteke Benedikto Hamaseigarrenak 2009 urteko maiatzean egin duenari buruz ere.
‎Gogoratzekoa da baita ere Joan Paulo II.ak Erromako judutarren sinagogara egin zuen bisitaldia 1986an. Edo baita Siriako Damaskon 2001ko maiatzean egin zuena hango mezkitara.
Joan Paulo II.ak ez zuen lortu Errusian sartzerik. Moskun, Alejo II.a zen patriarka eta hark ez zuen nahi horrelako bisitarik.
‎Baina handiena Italiako Asisen gertatu zen, 1986ko urriaren 27an. Historian lehenengo aldiz, mundu osoko erlijio guztietako gidaririk handienak, Joan Paulo II.ak deituta bildu ziren anaitasun giroan, eta munduko bakearen alde otoitz egiteko. Vatikanoan guztiak ez zeuden ados, beldur baitziren, nonbait, erlijio guztiak berdinak edo antzekoak bezala azalduko zirela horrela, eliza katolikoak bere aitzindaritza galduz horrela.
‎Aita Santuaren ustez, Darwinen teoria tradizioaren, zientziaren eta arrazoimenaren kontrakoa da. XX. mendearen bukaeran, 1996 urtean, Joan Paulo II.a aita santuak() ontzat ematen du Darwinen teoria edo, bederen, teoria hori hipotesi hutsa baino gehiago dela onartzen du.
‎Hala eta guztiz ere, mundua nolakoa den aztertzeari dagokionez, fededunek ez dute etsi. Joan Paulo II.arekin batera, beste esparru bat aukeratu dute gotorleku berria eraikitzeko: " gorputzaz, zientziari kasu egingo diogu, baina arima gure esparrua da".
‎Gotorleku garrantzitsu horretaz hurrengo atalean mintzatuko gara. Arimak ez materiazkotzat hartuz gero, Joan Paulo II.ak eta Ayalak bat egin zezaketen: arimak zientziatik at (edo zentzu komunetik at) geratuko lirateke, ez baitira materiazkoak.
‎Eliza Katolikoak maiz izan ditu hizpide bekatua, infernua, purgatorioa eta deabrua bezalako gaiak. Joan Paulo II.a aita santuak gai horien inguruko kontzeptu tradizionalak gainditzeko egindako ahaleginen ondotik, hura ordezkatu duen Benedikto XVI.ak infernua existitzen dela eta ez dagoela hutsik ziurtatu du. " Salbazioa ez da berehalakoa, eta ez da guztientzat izango".
‎Ayalaren tesiaren arabera, erlijioari balioen erresuma dagokio; ez zientziari. Joan Paulo II.ak uste du zientziak ez duela zeresanik arimen gainean. Bi gai horiek hurrengo orrialdeetan aztertuko ditugu.
‎Bi gai horiek hurrengo orrialdeetan aztertuko ditugu. Dena den, aurrera dezakegu ez gaudela ados ez Ayalarekin ez Joan Paulo II.arekin ere.
‎Euskarri espiritualean kokatuko ditu erlijioak bere kontzeptu nagusiak, dela Jainkoa, dela kontzientzia, dela hilezkortasuna, dela... Hortaz, ez da harritzekoa Joan Paulo II.ak arimaren auzia erlijioaren erdigunean kokatzea. Arimarik gabe, zertan geratzen da erlijioaren diskurtsoa?
‎Zailtasunak zailtasun, Joan Paulo II.aren iritziaren aurka, arimaren monopolioa ez da erlijioarena. Hori garbi dago, gure ustez.
‎Dena dela, zera esan daiteke: Ayalaren eta Joan Paulo II.aren iritzien aurka, erlijioak ez du laguntza handirik ematen langintza horretan. Etika kontuetan, Jainkoa aipatzeak ez du ezer konpontzen, erlijioa ez baita etikaren edo moralaren funtsa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia