2004
|
|
Jakina, hizkuntzaren eta, demagun, esaterako, ekonomiaren izaera, ez dira maila bereko egitateak gizarte errealitate horren egituran.
|
Hizkuntzaren
dimentsioa, nahi izanez gero, unibertso sinbolikoaren arloan koka dezakegu, unibertso material hutsetik bereizteko. Nolanahi ere, eta leherrenak egingo bagenitu ere, nekez frogatuko genuke hizkuntzaren unibertso sinboliko hori errealitate errealaren baitako osagarri eraikitzailea ez izatearen tesia.
|
|
Azala harrotu orduko, giza eta gizarte inplikazio sakonak dituen ur uherretan sartzen ari gara oharkabean.
|
Hizkuntzaren
dimentsio soziala daukagu, hala, behin eta berriro, gatazka iturri zabal honen hondar hondarrean.
|
2007
|
|
|
Hizkuntzaren
dimentsio politiko historiko horri darizkion ondorio baldintzetan bizi gara euskaldunok. Eta hemen gabiltza erotuta hizkuntzaren politikaauziak alde batzera utzi nahirik, hizkuntzak egungo aro historikoan duen guztia iapolitikoa duenean.
|
|
Gizakiaren mundua linguistikoa den bezala, horrela dio bederen Gadamerrek, hizkuntzaren mundua ere gizatiarra da: " Hizkuntzaren jatorrizko humanitateak, bada, aldi berean esan nahi du gizakiaren jatorrizko —munduan egotearen— linguistizitatea" 115
|
Hizkuntzaren
dimentsio gizatiarra, beraz, ez da eranskin baten modukoa, eta, horregatik, hizkuntzak gizakiari eskaintzen dionaren —eskaini ahal eta behar dionaren— inguruko galdera saihestezina da. Modu honetan, Humboldtek bideratutako" hizkuntzaren kontzepzioak", Gipperren hitzetan," antropologiarako, filosofiarako eta gainontzeko gizakiaren zientzietarako zubi sendoa eraikitzen du" 116 Ikusi bezala, beraz, hizkuntzaren antropologia filosofikoak oinarri bat eskaintzen dio hizkuntzaren teoria pedagogikoari, hain zuzen gizakiaren linguistizitatea eta hizkuntzaren gizatasuna elkarreragin dinamiko eta humanizatzaile batean lantzeko aukera ematen baitu.
|
2009
|
|
Bereziki azpimarragarria deritzogu euskararen garapena hizkuntzaren dimentsio komunikatiboari dagokionez erakutsi izana.
|
Hizkuntzaren
dimentsio komunikatibo horixe delako, hain zuzen ere, eskolan gaur egun euskararen (eta beste hizkuntzen) irakaskuntzaren oinarri. Honexegatik, espero dugu gurea bezalako ikerketak baliagarri gertatzea euskararen irakaskuntzaz arduratzen den edonorentzat.
|
2010
|
|
Han izan zuten neska mutil gehienek gaztelaniarekiko lehenkontaktu finkoa eta egituratua.
|
Hizkuntzaren
dimentsio formal idatzia gaztelania hutsean jaso zuten, gainera, eskolan. Bistan da norbanakoaren hizkuntza gaitasunean beste faktore askok eragiten dutela, formaltasunaren plano horrezaz gainera.
|
|
|
Hizkuntzaren
dimentsio" energetikoa" abiapuntu bezala hartzeak, bada," hizkuntzaren giza legeaz" hitz egitera darama Weisgerber eta, zehazki, berori" hizkuntzalaritzaren oinarri" bezala kontsideratzera. Hauxe da, hain zuzen, berak 1964an argitaratutako liburu baten izenburua:
|
2013
|
|
|
Hizkuntzaren
dimentsio polistiko hori alderdi politika baino zabalagoa da, baina alderdi politika ere hartzen du.
|
|
|
Hizkuntzaren
dimentsio espresibo eta estetikoaz ari naiz. Lau motibazio iturri horiek indar gutxiegi izan dezakete, hizkuntzaren potentzia bera, hizkuntzaren indar espresibo, adierazkor eta estetikoa pertsonarengan eta taldeetan mamitzen ez bada.
|
2014
|
|
bai estatu nazionalismoen nazio uniformatze prozesuetan, eta bai estaturik gabeko mugimendu nazionalisten susperraldietako aldarrikapenetan ere.
|
Hizkuntzaren
dimentsio baloratzaileak, bere aldetik, gizarte eragileek beren hizkuntzarekiko duten sentimendua eta sinesmen multzoa bilduko lituzke; Tejerinak «hizkuntzaren gizarte irudia» esaten diona, hain justu (ik. Tejerina, 1992).
|
2018
|
|
|
Hizkuntzaren
dimentsio semiotikoari buruzko teorian badirudi Kristevak hasieran onartzen dituela Lacanen premisak, baina gero haien mugak erakusten ditu, eta proposatzen du subertsio gune espezifikoki femenino bat hizkuntzaren baitan aitaren legearen kontra matxinatzeko. Lacanen arabera, aitaren legeak esangura linguistiko oro? «Sinbolikoa» deritzona?
|
2022
|
|
|
Hizkuntzaren
dimentsio politikoa eta eraldatzailea
|
2023
|
|
Gure irakas hizkuntza minorizatutako edo gutxitutako hizkuntza dela kontuan hartzen badugu, egunerokoan dugun jarduteko moduaren gaineko hausnarketa egin beharrean gaude.
|
Hizkuntzaren
dimentsioak irakaskuntzan duen garrantziaz hausnarketa sakona egin behar dugu, bistaratu egin behar dira hizkuntzaren erabilerarekin nolabaiteko lotura duten alderdiak, eta, elkarlanean arituz, irakasle taldean orpoz orpo lan egiteari ekin beharrean gaude.
|
|
Bertan azpimarratuta dago guztiok garela hizkuntza irakasle, bai hezkuntza arautuan jarduten dugun hezitzaileak, bai eremu ez formalean aritzen direnak.
|
Hizkuntzaren
dimentsioak hezkuntzaren ekitatean eta kalitatean duen eragina kontuan hartzea nahitaezkoa zaigu, 2 atalean bistaratu dugun egoera irauli nahi badugu, bederen. Hizkuntza irakasle gara, gure ikasgaia edota espezialitatea edozein dela ere, eta, baldin eta gure ikasleen hezkuntza ibilbidean eraginkortasunez aritu nahi badugu, ezinbestean izan dugu hizkuntza irakasle.
|