Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 39

2003
‎Garai hartako gazte borrokalariongan eragin handia zuen poesiak, teoria politikoak adinakoa (edo agian handiagoa). Nik neuk euskal poetak maite nituen, noski (denen artean Gandiaga kutunen, Gandiagaren Hiru gizon bakarka hura), baina baita erdal poetak ere. Hain zuzen, poeta espainol baten olerkia izan nuen lagun ospitaleko ordu geldietan.
2004
‎Gandiagak bere traiektoria poetiko pertsonala ere badu aski bariatua, lehenago enpeinu artatsuz landua urratsez urrats, liburuz liburu, horietako bakoitzean propio saio diferente bat mamitzea entseatuz esan liteke: Elorri, Hiru Gizon Bakarka, Uda Batez Madrilen... Hori dena ahaztu egiten da orain.
‎Emozio handiak, Lur Santuetan bizitu dituenak, bere kolkoan bakarrik nahi izan ditu gorde, otoitz bat gordetzen den bezala. " Nire lurra, nire herria" k Hiru gizon bakarka gogoraraziko dio apika irakurleari. " Nire gauzak eta jendeak" Denbora galdu alderen jarraipena izan liteke; agian ez da bidegabekoa pentsatzea," Nire denborak eta bakardadeak" ekin batera, ez al duen halaber Elorri berpiztu gura eta, bide batez, gutxiegi erreparatu izan den Elorri tik Hiru gizon bakarka ra, etenak eten, bazegoen jarraipena, guri guztioi agerianago ipini.
‎" Nire lurra, nire herria" k Hiru gizon bakarka gogoraraziko dio apika irakurleari. " Nire gauzak eta jendeak" Denbora galdu alderen jarraipena izan liteke; agian ez da bidegabekoa pentsatzea," Nire denborak eta bakardadeak" ekin batera, ez al duen halaber Elorri berpiztu gura eta, bide batez, gutxiegi erreparatu izan den Elorri tik Hiru gizon bakarka ra, etenak eten, bazegoen jarraipena, guri guztioi agerianago ipini. Aurreko obrekin loturak ebidenteak dira.
‎Gandiaga arrakastatsuena ezbairik gabe Hiru gizon bakarka koa izan da, garai bateko kontzientzia politiko saminari ahotsa eman diona. Irakurleak hemen Gandiaga hori berriro aurkituko du:
‎Arantzazuri estuki loturik dago haren bizitza, hantxe fraidetu baitzen eta bertan eman geroztiko urte guztiak, irakaskuntzan eta idazketan. Elorri izan zen bere lehen liburua, 1962an, izadiaren kantu lirikoa; herriaren kezka biziago ageri da Hiru gizon bakarka 1974ko bilduman, eta esperimentazioari eta esperientzia berriei leku zabalagoa eskaini zien Uda batez Madrilen 1977ko sortan; bere barrena hustu bezala egin zuen Denbora galdu alde 1985eko obran, eta poema erlijiosoek osatzen dute Gabon dut anuntzio 1986koa.
2009
‎(HGB, 122). Hiru gizon bakarka n bizitzaren zentzua lurtarra bilakatu da(, lurrean bai,/ lurrean bizi naiz?: HGB, 182), soziala bilakatu da.
Hiru gizon bakarka n bizitza, Gandiagaren eta bera identifikatzen den jendearen komuna da. In Uda batez Madrilen, aitzitik, bera identifikatzen ez den jendearekin komuna.
‎Nahitaez politika, erlijioa, morala, bakoitzaren jarrera soziala inplikatzen dituen oinarrien kuestionatze orokor bat inposatu da, eta bide batez kinka horretan bakoitzak hartu behar duen jokaera literario edo estetikoarena (Celaya, Otero; Oteiza, Txillida?). Hori dena eduki behar da kontuan Elorri tik Hiru gizon bakarka ra dagoen bidea ulertzeko. Ez da:
‎Elorri tik Hiru gizon bakarka ra subjektua aldatu balitz bezala da. Han Bitoriano mintzo da, hemen Euskal Herria:
‎Kointzidentzia basikoak bat eta bestearen artean asko dira (elorriak maiz sinboliza dezake Euskal Herria: Hiru gizon bakarka elorriaren garrasia bilakatzen da horrela, ik. HGB 127 or.), baina ikusmolde orokorra da bestelakatu dena; planteamendu poetikoa, beraz. Orriak pasa ahala Gandiaga pertsonalago bat doakigu irtenez berriro?. Korupekoak?,. Hamaseiharrieta?,. Artasoko salmuak??, eta haren aldaketa agerianago gelditzen da.
‎Arestik ez zuen Elorri maite. Hiru gizon bakarka 74an agertu da, 1975ean hil da Aresti. Seguru asko Arestik jada eman ezin zuena, lehenago Arestik ordezkatu duen herriaren ahotsa, Gandiagak emango du orain.
‎Hain urrun eta hain hurran biak (harrizko herri, harrizko Ama)! Hiru gizon bakarka, Arestiri asko zor diona, ekonomikoki gizentzen ari zen eskualdean (HGB, 89 or.), euskal herria,. Espainiak, uholpetua (HGB, 100 or.; ez dut uste immigrazio deskontrolatu masiboa bakarrik ulertu behar denik),, uretan gatza bezala,/ galtzeko zorian dago, en (HGB, 93 or.) angustiak sorturiko uhuri existentziala da (ez existentzialista).
‎euskal herria. Hiru gizon bakarka n martxan dago Gandiagaren transformazioa eta Gandiaga egiten ari den Arantzazuren transformazioak ere ildo berri bat ebaki du.
‎Edonola ere, Gandiagak ez zuen liburuetatik hartzen; liburuek, gehienez ere, irakurzalea zen?, bere barruan aurkitzen laguntzen zioten. Gandiagaren Hiru gizon bakarka ko lurra, mundu geografikoa izan daiteke, Estatu eta botere politikoena, Gandiagarentzat ez positiboa (HGB, 135). Izan daiteke, da gehienetan?
‎–Oi, Lur, oinen oinarri zatzaigun lur eder,/ gure Herria eusten duzun lur ona? (HGB, 176 or.). Baina badago lurraren beste dimentsio teilhardiano bat, Gandiagarentzat arraroagoa iritziko nukeena, Hiru gizon bakarka n errepikatu egiten dena: lurra teknikaren ama (kosmos autokreatzailea, beraz, big bang etik aro atomikora).
Hiru gizon bakarka ko dimentsioetako bat platonismoaren atzendura nabarmena da. Obra osoan gauzekin,, lurrarekin?
‎mundu batean egongo, baizik mundu honen barne gordean, handik entzuten dugu zuhurtziaren ahots isila murmurika, suan, iturrian, gauean?, han dautza arbasoak, handik dator bizia eta jakinduria (tradizioa). Hiru gizon bakarka n gizakia bat bat da bere materialtasunagaz (ez dago gorputz/ arimatan erdibitua). Jainkoa bera kristaua da. Bitorianorena?
‎bat, hots, Jainkoaren aztarnak dira, tradizio frantziskotar onean. Hiru gizon bakarka n gauzok aztarna soilak baino gehiago bihurtzen dira, Jainkoaren hurbilagoak, Jainkoaren eta andre gizonaren lagunak, solaskideak, poetarekin eskuz esku doazenak.
‎Salbatzailea agian hurbil dago, baina bekatuaren eszenario akelarrezko ilun batean presenteratzen da, maitagarria baino gehiago ikaragarria (E, 68, 69, 70). Hiru gizon bakarka n interesantea dena, hain zuzen, Gandiaga ikustea da, nola ahaleginean diharduen irudi eta ikusmolde heredatuak errotik birrelaboratzen. Kreatzailearena aipatu dugu (Aita Ama).
‎Poesiak beren artean kontrastatzean ikusten dugu Gandiagaren bilaketa poetiko etengabea, haren baliabideen mugimendua. Elorri rekin konparatuz erreparatzen da, nola nahi izan den hura bariatu, baina jarraitu (ez ukatu) Hiru gizon bakarka n. Honekin kontrastatuz ulertzen da zer proiektu den edukiz eta formaz Uda batez Madrilen. Salbatore batekin konparatuz agertzen da nabarmen, non errotzen den autore bezala bere diferentzia, originaltasuna, pertsonalitatea.
‎G ANDIAGA HAIN BERE MUNDUAN eta kulturan dagoelakoxe jazo da beharbada Elorri ren fingaitza bere momentuan. Problema hori badago, nik uste, arrakasta bete betea izan zuen Hiru gizon bakarka rentzat ere, hainbat zatitan behintzat, euskal irakurleria eta kritiko askoren kultura suposatzen badugu. Nola ulertu da liburu hori?
‎Errodrigotxoren fikzioa eginez Gandiagak aurkitzen duen Ama Birjina, harrizkoa? (eta konpara HGB, 148 orr., Elorri eta Hiru gizon bakarka ren arteko posturen diferentzia fundamentala atzemateko), euskal baserri bateko ama sufrituaren antzekoa da eta, lilura eta mirespena baino gehiago, errukia sentitzen du:
‎Aurrena bere barne indibidualeko Jainko bezala ulertu bada (Bitoriano apaiztera deitu duena), Hiru gizon bakarka n, alderantziz, isiltasunpean ostendu egin den hori da Jainkoa. Euskaldunen Jainkoa.
‎Historiak ostendua, Auschwitz ondokoa. Hiru gizon bakarka, Jainkoa presente bere absentziagatik egiten den Gandiagaren obra da. Behin eta berriro deitzen zaio(, zeuri deika/ betiko zeuri deiez?:
‎–Jende mehearen amorez/ pobreza du aukeratu?, etab. (GDA, 114). Elorri ko Jainkoa ozta bada Eliza batekoa, Bitorianoren pertsonal intimoa baizik, Gabon dut anuntzio ko Jainkoa ez da ja Gandiagaren lehengo hura; Naturan edonon misteriotsu agertu ezkutatuzkoa ere ez; baina ezta Euskal Herriko edo Euskal Herriarena ere( Hiru gizon bakarka n isilik aurkitu duguna); gizadiarena apenas (baina ik. GDA, 114); pobreena da, soziala da. Ez dago zergatik nabarmendu, berez nabarmentzen da nahikoa:
‎Deigarria da gutxienez, Posmoderniarena deritzogun aro ezaxol honetan, Auschwitz ostean, Jainkoaren zentzuaz gehiena arduratu diren filosofoak juduak izatea). Hiru gizon bakarka z esan duguna: gure munduan euskalduna ez da pertsona bezala ezagutua; haren munduan Jainkoa, ez egonez dago.
‎–it is a tale/ Told by an idiot, full of sound and fury,/ signifying nothing?, biribil errematatua (V, 5, b. 26). Gandiagak ezagutzen zuen munduaren absurdoaren sentsazio hori (oroit Hiru gizon bakarka). –Batzuetan, esan ohi zuen?
Hiru gizon bakarka n eta gero Denbora galdu alde n ere, bizitzak itxaropen, zentzu, gabeko borroka itsu bat ematen du askotan.
‎Bestalde, Elorri tik Hiru gizon bakarka ra eboluzioaren azpitik dagoen jarraitasunaren adibide bat poema horixe da (diferentzia edo eboluzioarena den bezalaxe). Han errealismo edo naturalismo berdinagaz begiratzen zaio heriotzari:
‎–Artasoko salmoetako? testuak dira ezagunenak, Hiru gizon bakarka n: –Lurrean/ etzan zen/ eta??
‎Motibo eta erreferentzia hauek denak, irudi baten azpian izanik ere, ia sistema batean bezala korapilatuak, h. d. Gandiagaren posizio berri garbi askoa, Elorri ren aldean,. Txakolinaren ospakuntza? eta horren doblete? Hiru gizon bakarka, n aurkitzen dira. Orbelaun legetxe euskal herria behartsua da,, nahi ta ezin herri/ diren lur hauetako?
‎HGB: Hiru gizon bakarka, 1974, Gero; 1991, Elkar (azken honetakoak dira erreferentziak)
‎Elorri ko garaian Gandiagak horrelaxe ikusi du (eta bistan da gure ikustea telegidatua egoten dela), ikusi duelako kantatu du horrela. Hiru gizon bakarka n (HGB) Orbelaun, ama eta beste desagertu egin dira. Gaiok atzera hogei urte geroago berreskuratu dituenean, arras bestelako senti eta ikusmolde berriaren arabera egiten du:
‎bila eta ihesi. Hiru gizon bakarka n hori indartsu errebindikatua dago, baina, esango nuke, militanteki, soziologiko edo politikoki, ez intimoki, pertsonalki.
‎1974, Hiru gizon bakarka: euskararen eta Euskal Herriaren garrasia.
2015
‎– Hiru gizon bakarka, beraz.
2017
‎Poema irakurtzen hasi eta beste autore batena etorri gogora. Badauka Gandiagak leihoa aipatzen duen poema bat, Oskarbi taldeak aski hedarazi zuena," Esperantzari leiho bat/ zabaldu omen diote..."( Hiru gizon bakarka, 1974). Abesti hura etorri zitzaidan gogora Lete irakurriz:
‎Ibarrola, Tapia, Bizkarrondo, Zumeta, Oteiza... Ibarrolarenak Xabier Azurmendiren Izatearen malura apaindu zuen, Oteizarenak Gandiagaren Hiru gizon bakarka, eta Xabier Leteren Bigarren poema liburua izen burokratikoa zeukan bigarren poema liburua, handia, bildumaz kanpokoa, Soto margolari eta musikari irundarrak apaindu zuen, Sara Sotok. Masa beltzak zuriaren geometria irregularrak markatzeko, beheko eskuin txoko beltzean belar zut batzuk gorriz, eta gorriz egilearen izena eta titulua ere goian, zuriaren gainean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia