Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 649

2000
‎Herri honen tzat proiektu politiko bat aurkezteko asmotan ari bagara (EHk bere proiektua dauka, ETAk azaldu zuen bera baina beste joskeraz, EAJk berea, EAk berea eta ABk beste bat) har dezagun denbora bat bakoi tzak bere proiektua aztertu, trukatu, berrikusi, elkarri aurkeztu eta elkarrekin jarraitzeko. Has dezagun negoziazio bide bat, baina su etenari eutsiz. Su etena desagertzen baldin bazen, proiektuen eztabaida bigarren mailara pasatuko zela esan genion ETAri.
Has gaitezen, bada, hauxe aipatzen: Jose Luis nortasun handiko, pisutsuko gizonadugu.
‎eta, azkenik, Nebrija-ren liburuko hitzaurrea aldi bertsuan, burubide eta sen berberarekin eginakizan zirela pentsa dezakegu. Has gaitezen. El Requerimiento, izenekoarekin, indioei, itzulpenik gabe, bitartean egiten zitzaien irakurketarekin (Bestard Contreras, op.
2001
‎Beude aitzakiak beste baterako. Has dezagun urte berria itxaropenaz, iñoz badata, izatekoa du ta gure erri zaharrak, bere seme gazteeri eskerrak. Euskal gaztetxoentzat eredu aparta!".
‎Saio honi jarri diogun izenburuan adierazten denez, mundua erromantizatzeko modu hori begiradan (lehenengo hiru nobeletan) eta oroimenean (azkenengo bietan) oinarritu da, eta hauexek izan dira, jarraian zehaztuko ditugun testu estrategiekin batera, poetika desberdinak testuratzeko egileak eskura izan dituen abiapuntuak. Has gaitezen, hortaz, azterkizun ditugun nobelek eragin dizkiguten irakurketak azaltzen, egileari eta bere garaiari buruzko hainbat datu eman ondoren.
‎(Karolineri) Marrazki hauek zahartu egin dira... Has zaitez biharko biñetarekin mundiala izango da, ok? (Joxeparengana.
Has gaitezen Jose Antonio Marina-ren pasarte batekin (1998, 13 or):
Has gaitezen, bada, urrats horiek banan banan ikusten.
Has gaitezen, bada, lanaren nondik norakoak azaltzen. Aldezten dugun hipotesia hauxe da:
Has gaitezen adibideak banan banan aztertzen. Testuetatik ateratakoak aztertuaurretik, urteetako eskarmentuak eskaini dizkigunak ekarri nahi ditugu hona.Adibide hauetan ez dugu erantzunik ematen; askotan galdera baino ez dugu egiten.Hauexek dira:
‎Arestian esan dugunez, garai honetan eta esparru geografiko berdinetantradizio kultural ezberdinak azaldu ziren, eta horregatik komenigarria litzatekeherri bietan agertzen diren ezaugarri materialak azaltzea4 Has gaitezen ezaugarribisigotikoekin.
‎Hauek izango dira hemendikaurrera gure gogoeta norabidetuko duten galderak. Has gaitezen lehenarekin.
‎Saio honi jarri diogun izenburuan adierazten denez, mundua erromantizatzeko modu hori begiradan (lehenengohiru nobeletan) eta oroimenean (azken bietan) oinarritu da, eta hauexek izan dira, jarraian zehaztuko ditugun testu estrategiekin batera, poetika desberdinak testuratzeko egileak eskura izan dituen abiapuntuak. Has gaitezen, hortaz, azterkizunditugun nobelek eragin dizkiguten irakurketak azaltzen, egileari eta bere garaiariburuzko hainbat datu eman ondoren.
Has gaitezen ohiko estrategietatik7 Beraien artean aipagarriak dira, esaterako, narrazioen hasierak eta amaierak. B. Atxagaren. Ipuin bat eskatu zidanViolantek?
‎lehengo koartada aurkitu edo berri bat eskuratu. Has gaitezen zaharrarekin: ba al duzu susmorik non galdu ote zenuen?
Has gaitezen, bada, zenbaitek nahasi baino nahasiago nahi lukeen mataza askatzen eta biltzen. Ene iritziz, gipuzkera da Bonapartek, Azkuek, Lafonek eta gainerakoek, ez nik?
2002
Has gaitezen ikuspuntu historiografikoa oinarri harturik euskal eleberrigintzaren aldiak zehazten ahalegindu diren ikerlanak aipatuz. Hauen artean, 1978an J. M. Lasagabaster irakasleak ezagutzera eman zuen lan ezaguna da nabarmentzekoa:
‎Edonola ere, esan beharrik ez dago atal honetan egungo literatur sistema soilik izango dugula hizpide eta, hori horrela izanik, denboran hurbilekoak zaizkigun testuak ulertzeko bakarrik suertatuko zaigula argigarri. Has gaitezen, beraz, oso gainetik bada ere, euskal sistema literarioa zehazten eta kritikak bertan lukeen garrantziaz gogoeta egiten.
Has gaitezen, bada, euskal eleberrigintzaren modernitateetako bat aztertzen: Txillardegiren eleberri existentzialarekin hasi eta muga argi bat ezartzen duena aurreko eleberrigintzaren eta ondokoaren artean.
Has gintezke geure tradizio literarioan topa ditzakegun saio garatzaile bezainaskatzaile guztiak onartzen, laudatzen eta horien erabilera bultzatzen.
Has gintezke, adibidez, erlatibo anaforikoak mugarik gabe onartzen, esan nahibaita ez soilik osagarri erlatibo ez murriztaileetan, baizik eta murriztaileetan ere.
Has gintezke euskaraz noizbait erabili diren forma konparatibo guztiakezagutzera ematen eta jendeen eskura jartzen.
Has gintezke, laburrean esateko, daukagun guztia lantzen eta lanean jartzen, gure uzta hobea izan dadin.
‎Eta, argi dago, euskara gure ikasgeletan erabiltzen dugun bitartean behintzat, ahaleginak mereziduela. Has gaitezen, bada, behar diren berrikuntzak lehenbailehen egiten. Egindezagun euskara funtzionalagoa.
Has gaitezen lehenengoarekin:
Has gaitezen hasieratik, zelan definitzen dugu informazioa, zer da informazioa. Lehenago ere egin dugu berba horretaz liburu honetan; beste norbaiti edo zerbaiti helaraztea jakintzen eta ezagupenen ordezko seinaleak da informazioa ematea.
Has gaitezen, bada, euskararen morfologiaren deskribapen laburra eginez. Aipatuko ditugun puntuak euskal morfologia konputazionalki lantzeko kontuan hartu beharreko ezaugarri nagusiak besterik ez dira:
Has gaitezen lexikoa idazten. Orain arte ikusitakoarekin alderatuz, aldaketa nabarmenena zuriuneena da:
‎Zakurrek ere gauza bera. Has zaitez zakurrei ilea aztertu eta igurzten. Geldi geldirik egongo dira.
‎Ematen duena baino erantzun zailagoa behar du galdera honek. Has gaitezen, dena den, oraingo egoera zein den aztertzen. Unibertsitate pribatuen kostu gehienak irakaskuntzari dagozkio, eta horiek ikasleek ordaintzen dituzte gehienbat.
‎Eztabaidatzeko eta egiteko gauza asko ditugu. Has gaitezen ba lanean! °
2003
‎/ Izan direla franses erregue handiac/ Badakike condatzen hekien [eskolako umeen] mihiac;[...] Populu gucietan lurreco lehena/ Ecin yasan diteke gutien yakina: / Iharrus, Eskaldunac, zuen ilhunbeak,/[...] Eskaldun gucia da egun gonbidatzen/ Has dadin izpirituz cerbeiten moldatzen,/ Yakin dezaten arren gure ondocoec/ Nolaco gaiak zuzten hekin [haien] arbasoec.85
Has gaitezen berehala, bada, arlo horietan lanean, zein herri eredu gura dugunzehaztuta. Eta horretarako (paradoxaren bitxia!) geuk ere lilura baliatu beharkodugu, globalizazio neoliberalaren propaganda tresnak (baita zapatistek edota intsumisoek ere, arrakasta handiz gainera) egin izan duen moduan.
‎ekin diezaiogun gaurdanik eta geure kontraesanak onartuta, praxi zehatzetara inoiz jaitsi ez eta, maximalismoen ezkutuan babestuta, lantzean behinbotatako aldarri perfektuekin lasai geratu beharrean. Has gaitezen, beraz, lanean, eta has gaitezen koherente eta aldi berean seduktore izaten, lilura bultzatzen, proiektu erakargarriak taxutzen; saia gaitezen, azken batean, eraiki gura dugun horigaurdanik eraikitzen eta eder bihurtzen, kontua biharko utzi beharrean.
‎" Mintza" egin behar, eta jakina, hizketan ikusten zaizkio pertsonari hizkuntza eta bizitzarekikoak, alegia, nolakoa den eta nola bideratzen dituen iritziak kanpoaldera. Has gaitezen Joxe Mari harakinarekin; lanbidea esan zuenetik nik belarri gainean matxetea ikusten nion, sagardotegirako txuletoiak mozteko erabiltzen diren ikaragarri horietako bat; mantala ere, txerri oilo txahal arkume
‎Saia gaitezen eskatologia konplexu horretan barneratzen, hiru aukera horiek pulpitutik nola azaltzen ziren errepasatuz. Has gaitezen, bada, infernuari bisitatxo bat egiten. Hona katiximako definizioa:
‎ez zabalean, ez sakonean eta ez urterik urteko iraupenean. Has gaitezen beraz aitormen horretatik, galdu irabazien ikuspegia bere osoan bildu nahi badugu.
‎Gerra galdua diagu hori ere. Has hadi turistentzat egiten diren postal denetan egiazko izena erreklamatzen eta ikusiko duk. Horretan ere bagaituk gu baldarrak, urrutiko intxaurra beti duk hobea geurea baino, antza.
2004
‎Bila ditzagun argudio onenak, ez errazenak. Has gaitezen geure buruei galdatzetik zer nahi dugun, nora goazen, zein den gure helburua, zertarako nahi dugun euskara, zer nolako gizartea dugun amets.
‎Gorrotoa bezain txar da »eta maiz haren arnas» ezjakintasuna. Has gaitezen egietatik, adibidez: 1) hemen euskara ez da oraingoz beharrezko; 2) gutako askorentzat gaztelania ere gure hizkuntza da (sentimenduz askorentzat, teknikoki askoz gehiagorentzat ziurrenik).
‎Eta batasun ezaren froga batzuk ekarri nahi ditut lerro hauetan. Has nadin, nonbaitetik hasi beharrez, Mari Karmen Garmendiaren iritzia jasoz: –Gizarteak dibertsitatea, ezberdin izate hori, ulertu, onartu eta bereganatu egin behar du, dibertsitate hori norbereganatzea lagungarria eta aberasgarria baita eta, azken batean, ezinbestekoa baita gizarte berean elkarrekin modu atsegin eta egokian bizi ahal izateko.
‎Erromantizismoaren ajeak gainditu ez ditugunok, nola ote gabiltza alor honetan? Has gaitezen Jon Sarasuaren iritziak barreiatzen, bere berea du-eta gogoeta gai hau: –Gure idazlerik sonatuenari duela gutxi aditu nion telebistan euskal kultura modernotasunera iritsi nahi eta ezinik zebilela, batzuek lortzen dutela, eta bere ustez ez dakit zein kantautore modernoagoa zela beste batzuk baino.
‎Horixe soil soilik. Has gaitezen atzetik aurrera: –gorakada eramanezinaren?
Has gaitezen etxe giroko hizkuntza esparruaren lekua eta egitekoa arakatzen. Hots, familiaren baitako hizkuntza harremanen zer nolakoak aletzen.
‎Hona hemen euskaltzale batzuen testigantza, bertatik bertako esperientziaren lekukotasuna. Has gaitezen Laxaro Azkuneren iritzia bilduz: –Gero eta sarriago egokitu zait euskaldunen artean, erdaraz hitz egiteko ohitura duenari esker, guztiek erdaraz aritzen ikustea?. 602 Jokabide hori gailentzen da gure ustez ere euskaldunen artean, erdaldun gehienen izenik gabeko nagusikeria gorabehera.
‎jainkoarren, ez gaitezen gizartea euskaldundu zain gera eskola umeen hizkuntza azturak euskararen aldera iraultzeko. Has gaitezen hezkuntza esparrua euskal hiztun gazteen gune bihurtzen, hizkuntza ohiturak aldatzen. Horra hor, bada, ohiko iritziaren logika hautsiz, euskalduntze estrategiaren ikuspegi kritikoa:
‎Aipuaren luzeak lurrinaren gozoa are kilikagarriagoa bihurtzen du euskaltzalearen usaimenean. Has gaitezen gozatzen, bada: –Oraingoan bekatua euskararen eskutik dator.
‎Ederki! Has gaitezen lanean!
Has gaitezen, ba!
Has dadila ikuskizuna.
Has gaitezen! Ekin!
‎Ea, ba! Has gaitezen lehenbailehen!
‎Tira! Has dadila eskolako Eguberri festa!
Has dadila berehala Lore Dantza!
Has nadin, beraz, nonbaitetik. Esan gabe doa Sabino Aranaren biografia­
Has zaitez balio erantsiaren esparrua egituratzen, bere burua kudeatzeko ahalmenaduten unitate zentzudunetan. Unitate horiek ahalik eta prozesu osoenen jabeak izanbehar dute.
‎eta eztia, hau da, ura berotzen dugu nahasketa loditu arte. Has gaitezen: Irabiatu ondo zuringoak eta gehitu pixkanaka pixkanaka, almibar epelean jarri, eta sute arinean gora igo.
Has gaitezen adierazkien azterketatik(" signifiés").
Has nadin, beraz, zaharrenetik; eta" koka" ditzadan, nolabait esateko, argitara eman ziren" giroan".
‎Konpondu egin nahi dugu hori guzia. Has gaitezen lanean.
‎Heldu gara borroka lekura. Has daiteke duelua.
‎Ados. Has gaitezen berriro. Zeelanda Berria Ozeano Pazifikoan dago eta hego polotik gertuen dagoen herrialdea da.
2005
‎– Adiskide baihaut Sebas, hik atxik ezak gogoan Etxarri behin betiko zerratuko dela hemendik hamalau hilabetera. Has hadi beste lan bati pentsatzen...
‎– Has hadi lanean eta orduan gizonki mintzatuko gaituk –ahoskatzen zion aitak, izebak zarraikiola:
‎Hartu genituen lekura bueltatu eta San Joan egunez oholak erretzearekin amets egiten dut nik, hatzak piratak bezain zabalik oholaren kontra eta zuraren koska zakarrak begien aurrean ditudan bitartean, anaia nire gainera noiz igoko den itxoiten dudan bitartean, luzetsita. Has dadila behingoz anaia bere ikuskizunarekin, bordel!
2006
‎Kaltea, guretzakoa bederen, egina zegoen ordea. Has zaitez han kantuan! Zer esan behar duzu, Jainkoa ona dela?
‎Aurreko ekuazioan, hain zuzen ere behin oinarriak ezarrita, orain hazkuntzaren osagaien azterketari lotuko gatzaizkio. Has gaitezen 1981 epealditik: (1.3) ekuazioa
Has gaitezen gizon heldu batekin. Sebas jarriko diogu izena.
Has gaitezen ñabardurei lekua egiten. Izan ere, arrazionaltasun instrumentalaren onurak ugariak izan dira, ukaezina da hori.
‎–Izen batzuk erranen dizkizut, Malenfer jauna –erran zuen– Ezagutzen al dituzun erratea nahi nuke. Has gaitezen: Jean Louis Bouthier?
‎Isilik gelditu nintzen, ordea. Has zedila erretoliken jarioa eta buka zedila lehenbailehen, amorratzen nengoen-eta gosaltzeko.
2007
Has gaitezen titulutik. Zergatik Portukoplak?
Has gaitezen liburuaren titulutik. Probokazioa bilatu al duzu?
Has gaitezen, bada, gaiaren haritik tiratzen. Gure ustez, Helduen Euskalduntze Alfabetatzeak badu, dudarik gabe, karakter estrategikoa.
Has gaitezen azken gogoeta hauek Aizpuruak eta Ortiz de Landaluzen ondorioetako esaldi batekin: " Ezagutzak ez ezik erabilerak ere gora egin du eremu guztietan, etxean izan ezik.
Has gaitezen interbentziorako xede talde egokienak zedarritzetik. Izan ere, euskara biziberritzeko dauden interbentzio eremuak amaigabeak dira eta horretarako dauden baliabideak, aldiz, mugatuak.
Has gaitezen, luza gabe, 1, 2, 3 eta 6 puntuak aztertzen.
Has gaitezen aldizkarietatik.
Has gaitezen hastapenetik.
Has gaitezen Erdialdeko Mexikon gertatutako jendaketaren galera ikaragarrien grafikotik (130); Berkeleyko Cook eta Borah ikertzaileek hamarnakako urteetan burututako kalkuluen ondorioz lortua.
‎delako hori adierazteko < Volkscharakter>, < Nationalgeist>, < Kraft> (indarra), < jeinua> erabili ohi ditu. Has gaitezen hitzen esanahiak pixka bat argituz.
Has nadin hasieratik. Tranpa oraindik ikusezina zitzaidan, edo tranpari merezi zuen balioa ematen ez nion?
‎Argi dago Euskal Herrian bizi den jendeak ez duela euskal kulturaz iritzi ezbateratua ez adostua, alderantziz, hainbat irudikapen aurkitu ahal ditugu, batzuetanoso bestelakoak. Has gaitezen hemendik: nola definitzen du jendeak euskal kultura?
‎galdera moduko bati erantzun nahi liokeen zerbait dago kausaren azpian eta oinarrian. Has gaitezen gai korapilotsuan sartzen, adibide bat jarrita. Hona:
‎Banan banan jorratuko ditugu multzook. Has gaitezen lehenengo multzotik, non adibide bietan izen propioa ageri den aurrekarian. Normalean arau bat ematen denean, horren frogagarri adibide batzuk (edo asko) ematen dira.
‎lehenengoan (A) sartu ditugu izen sintagmaren burutzat izen hutsa dutenak; bigarrenean (B), izena eta adjetiboren bat dutenak. Has gaitezen ariketak egiten.
‎Gu ahaleginduko gara problema guztiak ebazten. Has gaitezen banan banan garantzen adibideak. Ohartzat esan behar dugu teorian erabili dugula bat determinatzailea, baina apartadu honetan beste batzuk ere agertuko dira.
‎Orain arte egitura erlatibo jokatua ((e) na...) erabili badugu ere aldaera guztietan, badira beste baliabide batzuk. Has gaitezen eta juntagailuarekin:
‎Esango genuke nork eta zertan osagarriak luzeegiak direla, eta nekeztu egiten dutela irakurketa. Has gaitezen zertan osagarritik:
Has gaitezen ariketak egiten, eta gomuta dezagun hemen ere agertuko zaizkigula aitaturiko hiru semaforodun perpausak soilik, euren esanahia dela, testuinguruaren arabera, kausala edo denborazkoa. Etsenpluok hiru multzotan banatu ditugu:
‎Kontuan izan behar da hurrengo adibideetan, zeintzuetan helburu nagusitzat baitago astindu on bat ematea sasigerundioari, ager daitezkeela beste egitura batzuk ere, arteztu beharrekoak. Has gaitezen dauzkagun adibide biak zuzentzen eta komunikagarriago bihurtzen.
‎Guk ahaleginak egingo ditugu problema guztiak ebazten. Has gaitezen banan banan garantzen (aletzen) perpaus aztergaiak.
‎A. Has gaitezen lehenengo puntuko ariketak lantzen. Mota bitako etsenpluak jorratuko ditugu:
‎Gu saiatuko gara problema guztiak ebazten. Has gaitezen banan banan garantzen adibideak.
‎Gu ahaleginduko gara problema guztiak ebazten edo konpontzen. Has gaitezen adibideak banan banan garantzen, aletzen.
‎Eskemok ematen ditugu lehenengo ariketetan eta. Has gaitezen lehenengo multzoko ariketak egiten, eta eurotan t (z) eko osagarria dago osagai bakarrez osatuta.
‎Ikusi dugunez, komunikagarritasun kaskarra daukate, eta errazago irakurtzeko, gomendatzen dugu lehenengo paratzeko aditz nagusiak eta ostean perpaus osagarriak, hau da, (1) ordenakoa bihurtzeko. Has gaitezen banan banan lantzen adibideak.
‎Lehenengoan denborazko esangura hutsa dutela; bestean, denborazkoa eta kausala, biak batera. Has gaitezen gaztelaniazko partikulak eta euskarazko semaforoak jorratzen denbora hutsezko esangura dutela. Hona hemen adibide batzuk, erdarazko al eta euskarazko t (z) eanen gainean, denbora esangura hutsezkoak erdaraz zein euskaraz:
‎Aplika diezazkiegun eskema baliabideok goiko perpaus aztergai biei [(4a) eta (4b)]. Has gaitezen lehenengotik
‎Azken eskemok [(e) eta (d)] aplikatuko dizkiegu gure adibide aztergai biei [(4a) eta (4b)]. Has gaitezen lehenengotik:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia