2004
|
|
Era berean, arau berriek agindu dute demanda kasu batzuetan onartzeko zein agiri behar eta agiri horiek aurkeztea.
|
Hariari
segiz, arauetan argi eta garbi ezarri da, zentzuzkoa eta arrazoizkoa denez, edukiari buruzko agiriak hasierakoak ez diren uneetan aurkeztu ahal izatea, baldin eta aurkako alderdiaren alegazioek agirion garrantzia ondorioztatzen badute.
|
|
Justiziapekoengan eragin desberdina duen aurretiazko gordailu horrek, justizia garestitzeko faktorea izateaz gain, hainbat arazo sortzen ditu, berbarako, berdintasun printzipioaren arabera.
|
Hariari
segiz, berdintasun printzipioa urra daiteke, babes judizial eragingarriaren oinarrizko eskubidea egikaritzeko orduan gordailu hori eragozpen izanik. Lehen eta bigarren auzialdietako epaien behinbehineko betearaztasuna badirudi berez nahikoa dela, errekurtso ausartegiak edo luzatzeko asmoa besterik ez duten errekurtsoak uxatzeko.
|
|
|
Hariari
segiz, alderdien prozesu aitorpen eta tratamendua gainditu arren, nabarmentzeko modukoa da legeak nola heldu dion errealitateari, taldeen interes juridikoak babestean. Zinez, indeek ere bai; eta, aurrekook ez ezik, interesok prozesura eraman ditzakete zuzenean kalteak jaso eta bere banakako babesa nahi dutenek eta ukitutako talteresok defendatzeko eratu eta legezko gaikuntza duten pertsona juridikoek ere.
|
|
|
Hariari
segiz, legeak nahiago izan du zehatz mehatz ezartzea probidentziak eta autoak zer diren, manu bakoitzean xedatuz noiz eman behar diren batzuk eta noiz besteak. Horrela, auzitegiek ebatzi behar dituzte, probidentzia edo auto bidez, erabaki judiziala behar duten prozesu arazo guztiak.
|
2005
|
|
|
Hariari
segiz, berrikuntza aipagarria izan da prozedura egokia eratzea preskripzio bidez eskuratutako herri uren aprobetxamenduak inskribatzeko; horri esker, aurre egin zaio Herri Administrazioak eta jabe interesdunek edukitza informazioak kendu zirenetik zuten presazko beharrizan bati, lehen informazio horiek balio zutelako harako aprobetxamenduak inskribatzeko titulu gisa, 1927ko urtarrilaren 7ko Erreg...
|
2008
|
|
|
Hariari
segiz, ezin ahantz daiteke Europako Erkidegoei atxikitzeko ituna. Kasu horretan, eskumen legegileak lagatzen zaizkionez nazioz gaindiko erakunde bati, Lege Organikoaren bidez onartu behar da itunon edozein aldarazpen edo indargabetze, Konstituzioaren 93 artikuluaren arabera.
|
|
Horren inguruko argudioen artean, TLOren 42.1.c) artikulua erabili izan da.
|
Hariari
segiz, artikulu horrek tributu erantzukizunari buruzko kasu bat arautzen du, eta ez eskualdaketa bat; izan ere, ustiapenaren jatorrizko edo lehenengo titularrak (hau da, ustiapena eskualdatzen duenak) tributu betebeharpean dirau. Eskuratzaileak ustiapena hirugarren bati eskualdatzen dionean ere, katea ez da mozten.
|
|
Tributuen arloan bada azkentze modu berezirik ere, gainerako alorretan aplikatzen ez dena: zorra ezin denean exekuzio bidean kobratu subjektu pasiboa eta gainerako erantzuleak kaudimengabeak izateagatik, ulertu behar da zor hori behin behinean azkendu dela, baldin eta preskripzio epean ezin bada birdoitu (TLOren 76 art.).
|
Hariari
segiz, zordunaren kaudimengabezia frogatu eta zorra preskripzio epean birdoitzen ez bada, zorra behin betiko azkentzen da, eta Administrazioak azkentze hori adierazi behar du.
|
|
|
Hariari
segiz, EKren 135 artikuluaren 2 lerrokadak honela dihardu:
|
|
Horrenbestez, enkantean korritu tasa ez dago aurretiaz erabakita; aitzitik, parte hartzaileen lehiaren ondorioz zehazten da.
|
Hariari
segiz, enkantean parte hartze askea edo murriztua ezar daiteke; azken kasu horretan, enkantea egiten da jaulkipena merkatura plazaratuko dutenen artean edota, horien barruan, jaulkipena merkatura plazaratzeko konpromiso bereziak dituztenen artean.
|
|
Betebeharpekoaren ondasunak enbargatzea da premiamendu prozeduraren ardatza.
|
Hariari
segiz, eta enbargo prozedura bakarra burutzeko asmoz, subjektu berak premiamendu bidean dituen zor guztiak batu edo bereiztu egin daitezke, prozeduraren onerako.
|
|
|
Hariari
segiz, hurrengo kasuetan zerga EAEn modu esklusiboan ordaindu behar da: egoitza fiskala Euskal Autonomia Erkidegoan izanik, sozietatearen urteko eragiketen zenbatekoa zazpi milioi eurotik beherakoa denean; edota zazpi milioitik gorakoa izanda, sozietate horrek autonomia erkidegoan bakarrik (eta ez erkidegotik kanpo) diharduenean.
|
|
|
Hariari
segiz, errekurtsoaren instrukzioa oso erraza da. Espedientea ekartzen da errekurtsoa jartzeko epean (hilabetean); dena den, errekurtsoa tramitatzean beste interesatu batzuk agertzen badira, tramite hori eurei ere eskaini behar zaie, alegazioak egin ditzaten.
|
|
|
Hariari
segiz, subjektuak birjartze errekurtsoa jartzean egintzaren etetea lortu bazuen, etete horrek ekonomia administraziozko bidean ere indarrean dirau, Administrazioarekiko auzien jurisdikzioak etetearen gainean erabaki arte. Gainerakoetan, egintzaren etetea edozein unetan eska daiteke, erreklamazioaren tramitazioan zehar.
|
2010
|
|
Hori dela bide, erkidego horrek erkidego perfektua behar du, zatiak osotasuna behar duen bezala.
|
Hariari
segituz, ahal legegilea ez datxekio erkidego horri, perfektuari baizik. Arrazoinamendu hori lege zibiletan ez ezik, neurri batean elizako legeetan ere aplika daiteke:
|
|
Horrela, esanahi berri bat ematen zaio hitzari.
|
Hariari
segituz, zuzenbide izena jartzen zaio, batzuetan, justua edo bidezkoa zer den atzemateko balio duen arteari. Bide beretik interpreta daiteke, isilbidez bada ere, Digestoaren legea; lege horretan, Ulpianok aipatu eta onartzen du Zeltsoren definizioa, alegia, zuzenbidea onaren eta ekitatezkoaren artea da.
|
2013
|
|
Tokiko auzitegiak edo auzitegi feudalak euren zuzenbidea aplikatzen saiatu ziren lehenik eta behin, baina horrek ez bazuen eskaintzen irtenbide egokirik konpondu beharreko arazoari begira, auzitegiok zuzenbide erkidera jotzen zuten gero eta maizago.
|
Hariari
segiz, ohiturazko zuzenbidea indartu behar izan zenean, zuzenbide erromatarraren akzioak hartu ziren, ohiturazko zuzenbidean oinarritutako demandak sendotzeko.
|
2023
|
|
zorra ezin denean prozedura betearazleetan kobratu subjektu pasiboa eta gainerako erantzuleak kaudimengabeak izateagatik, ulertu behar da zor hori behin behinean azkendu dela, baldin eta preskripzio epean ezin bada birdoitu.
|
Hariari
segituz, zordunaren kaudimengabezia frogatu eta zorra preskripzio epean birdoitzen ez bada, zorra behin betiko azkentzen da, eta Administrazioak azkentze hori adierazi behar du.
|
|
Horietatik lehenengoa ustiapen ekonomikoaren eskualdaketarena da.
|
Hariari
segituz, tributu erantzukizunari buruzko kasu bat arautzen da, eta ez tributuaren eskualdaketa bat; izan ere, ustiapenaren jatorrizko edo lehenengo titularrak (hau da, ustiapena eskualdatzen duenak) tributu betebeharpean dirau. Eskuratzaileak ustiapena hirugarren bati eskualdatzen dionean ere, katea ez da mozten eta erantzule jarraitzen du izaten erantzukizunaren kasua gauzatu duelako.
|
|
|
Hariari
segituz, ezin ahantz daiteke Europar Erkidegoei atxikitzeko tratatua, baita geroago Espainiak hitzartu dituen tratatuak Europar Batasuneko kide bezala. Kasu horretan, eskumen legegileak lagatzen zaizkionez nazioz gaindiko erakunde bati, Lege Organikoaren bidez onartu behar da tratatuon edozein aldarazpen edo indargabetze, Konstituzioaren 93 artikuluaren arabera.
|