2004
|
|
Dena dela, halakoei, barren barrenean, sinesgaitza egin bide zaie lau hankako euskal mahirik sortu ahal izatea, gainean daramagun erdararen harlauza ez baita txantxetako harritzarra.
|
Euskara
bigarren hizkuntza izatearen estatus hori hezurretaraino sartua daukagu, sartua daukagunez; nolabait ere, geure inkontzientean josia, eta ez gara konturatzen, nonbait, Lizardiren nahimen soziolinguistikoa ez zela olerkari baten amets hutsa, euskararen normalkuntzari zor zaion noraezeko axioma baino: –BaƱa nik, izkuntza larrekoa, nai aunat ere noranaikoa?.
|
2009
|
|
Orain arte egin ditugun azterketetatik zein emaitza nabarmen litezke?
|
Euskara
bigarren hizkuntza dutenen 5 urtetik 8 urtera ikusitako garapenera mugatuko gara hemen. 5 urterekin jadanik haur gehienak gai badira ere helduaren laguntzarik gabe ipuina hasi eta buka kontatzeko, zortzi urterekin kontaketarako autonomia hau finkatuagoa dago.
|
2018
|
|
|
Euskara
bigarren hizkuntza duten herritarrek, neurri handiagoan edo txikiagoan, erraztasun handiagoa diate beren burua erdaraz azaltzeko, erdaraz bizitzeko. Nork bere izana erraztasun handiena duen hizkuntzan garatzen dik.
|
|
Eskolaren bidez euskaldundutako gazteak dira eta, eremu erdaldunetan, ez dute hiztun komunitaterik izan hiztun oso baten gaitasun linguistiko guztiak garatzeko (hori da daukaten ajea).
|
Euskara
bigarren hizkuntza dute eta gaitasun komunikatibo mugatua lortu dute eskola izan dutelako beraien euskalduntasuna garatzeko iturri ia bakarra. Gazte horiek, heldu aroan, lan mundu erabat erdaldunduan murgiltzen direnean kamustu egiten da beraien euskalduntasuna ia desagertzeraino.
|
|
Gaur egungo belaunaldi gazteek, batik bat inguru zeharo erdaldunduetan euskara bigarren hizkuntza gisa dutenek, euskara eskolako hizkuntza nagusi gisa ikusten dute baina eskolatik kanpo, neurri handiagoan edo txikiagoan, euskara desagertu egiten da/ dute bere eguneroko bizimodutik, salbuespenak salbuespen.
|
Euskara
bigarren hizkuntza duten euskaldunen erdiak (%49, 3) EAEko sei udalerri handienetan bizi dira, hots, Bilbo, Gasteiz, Donostia, Getxo, Irun eta Barakaldon. Lau euskaldunetatik hiru baino gehiago euskaldun berriak dira Barakaldon eta Gasteizen, eta erdia baino gehiago Bilbon, Getxon eta Irunen.
|
|
|
Euskara
bigarren hizkuntza gisa eta eskola sisteman ikasi izanak inplikazio sakonak ditu. Izan ere, Txepetxek hizkuntza gutxituen berreskurapen prozesuari buruzko bere teorian (Sanchez Carrion, 1987), bide ezberdin bi bereizten zituen, orobat, euskaldun zahar eta euskaldun berrientzat.
|
|
|
Euskara
bigarren hizkuntza gisa eskolan ikasi dutenek, ordea, beste abiapuntu bat dute: orobat, motibazioa jar liIkuspuntu sozial batetik, esan daiteke motibazioa agertzen dela berriz ere hiztun berriaren teke prozesuaren hasieran, baina ez hiztun berriaren motibazioa, haren gurasoena baizik.
|