2010
|
|
" Maroko Espainiaren prolongazioa da. Arrifeko populazioaren parte batek
|
Espainiarekiko
anexioa nahi du. Zenbaitetan horretarako gestioak egin dituzte, bereziki Melilla ingurukoek.
|
|
Batzuek uste dute Mohamed ben Abdelkrimek
|
Espainiarekiko
nolabaiteko atxekimendua mantentzen zuela. Eta Espainiarekiko harremanak mantendu nahi zituela, ez okupazio militarraren terminoetan, baizik eta komertzio eta zibilizazioaren alorretan.
|
|
Batzuek uste dute Mohamed ben Abdelkrimek Espainiarekiko nolabaiteko atxekimendua mantentzen zuela. Eta
|
Espainiarekiko
harremanak mantendu nahi zituela, ez okupazio militarraren terminoetan, baizik eta komertzio eta zibilizazioaren alorretan. Horixe adierazi zuen Mohamed ben Azerkanek egun haietan eta Mahmed ben Abdelkrimek geroago:
|
|
Arrifiek
|
Espainiarekiko
kolaborazio harreman guziak onartzen zituzten, baina ez konkista, ez okupazioa. Europarrek ateak zabalik izango zituzten, baina Arrifen arrifiek aginduko zuten.
|
|
Kontatzen da Melillan errefuxiatuta zeuden Ait Isnazen kabilako errefuxiatu" aljeriar" batzuk entregatu zizkiola Espainiak Frantziari. Bazuen beste arrazoirik Mohamed ben Abdelkrimek
|
Espainiarekiko
lokarriak ere eteteko: frantsesekin legez, espainolekin ere ez zegoen zereginik.
|
2015
|
|
Eta 5 Inportanteena; kokoteraino niagok, beste leku bateraino ez erratearren, nahas daitezela autonomia eta separatismoa. Autonomia,
|
Espainiarekiko
batasuna duk, zeina nik maiteago baitiat, beste edozein eskualde kontenplazio baino. Separatistarik separatistenak, hemen eta hor, zentralistok zarete.
|
|
Espainiako nazio estatua gure libertatearentzat eta gure erabakimenarentzat kaltegarria denez, zilegi da beste estatu bat proposatzea.
|
Espainiarekiko
dependentziatik libratuta, pentsatzen dut euskaldunak libreagoak ginatekeela eta beste estatu hori demokratikoagoa litzatekeela, traba gutxiago izango lituzkeela gure bilera plazak. Orduan, independentista naiz, baina, plano honetan, erabakien politikaren planoan, autodeterminista.
|
2016
|
|
Era horretan ulertutako" herri izpirituaren" ideia, estolderian behera joan zen II. Mundu Gerraren ostean, eta geroztik horren inguruko tabua hedatu zen, gaur egun ere nolabait indarrean dirauena. Duela gutxi irakurri nuen prentsan Suedian postu goren batean lan egiten duen espainiar batek nola esaten zuen,
|
Espainiarekiko
konparazioa eginez, suediarrak ez zirela berez diferenteak, baizik eta zituzten legeek eta erakundeek eraginda jokatzen zutela jokatzen zuten moduan. Nik gustura galdetuko nioke nondik sortu diren lege eta erakunde horiek eta ea zergatik ez dauden antzekoak Espainian.
|
2018
|
|
Garai berean, Euskal Herri kontinentalean bezala, penintsularrean ere zabaltzen ari zen gisa bateko aberri handiaren eta aberri txikiaren kontzeptua. Intelektual batzuek defendatu zuten" baskongadoa" izatea erabat bateragarria zela espainola izatearekin.247 1839ra arte, Euskal Herri penintsularrak
|
Espainiarekiko
zeukan atxikimendua bakarrik agertzen zen Koroarekiko leialtasun adierazpenetan. Lotura anitzez gehiago trinkotu zen 1839tik landa.248
|
|
Haatik, Bigarren Gerra Karlista garaian, Espainiako prentsak Euskal Herriko erakundeen eta pertsonen kontrako mezuak zabaldu zituen, foru sistema kentzearen aldeko kanpaina egitearekin batera. Araba, Gipuzkoa eta Bizkaiko diputatuek
|
Espainiarekiko
leialtasuna erabili zuten argudio gisa, foruak indargabetzeko ahaleginaren kontra. Arabako diputatu Mateo Benigno de Morazak
|
|
Morazaren ustez, Araba, Bizkaia eta Gipuzkoa Espainiako nazioaren parte ziren eta espainiar Aberria eraikitzen parte hartu zuten; foruak berak ere Espainiako zuzenbidearen osagaiak zirela zioen. Diputatu haren iritziz, Euskal Herri mendebaldeak
|
Espainiarekiko
atxikimendua izaten jarraitzeko, ezinbestekoa zen foruei eustea eta 1876ko uztaileko 21eko legea indargabetzea.249
|
|
Foruak kendu izanak, beraz,
|
Espainiarekiko
jarrera aldatzea eragin zuen. Euskal Herriaren independentziaren aldeko iritziak agertu ziren gero eta sendoago.
|
|
Akordioa espainolei eta frantsesei zabaltzea zatekeen Munichera itzultzea. Fase hark ez zuen luzaz iraun, eta ondoko hilabeteetan berriz ere nagusitu zen
|
Espainiarekiko
eta Frantziarekiko aldarrikapen negoziazio logika eta hauteskundeen lehentasuna, espainolistekin akordioak egitea barne. Baina, 1998ko udazkeneko giro on hartan, Euskal Herria eraikitzeko xedea zabaltzen ari zen, Atharratzetik Balmasedara, Tuteratik Bidaxunera...
|
|
Espainia hegoaldeko istripu batek ez luke lekurik behar Euskal Herriko komunikabide batean, Bordeleko istripu batek ez duen bezala, bestela behin eta berriz sarrarazten zaigu buruan Espainia dela gure lurralde erreferentzia. Bistan da, horrek
|
Espainiarekiko
menpekotasuna berresteaz gain, euskal herritar batzuk baztertzea ere badakar, senpertar batentzat Murcian gertatzen dena Florentzian gertatzen dena bezain urrun dagoelako, eta hala izan lukeelako mundakar batentzat ere. Beste bitxikeria bat, euskal komunikabide batean, hau ere:
|
|
Alternatiba ez da, bistan denez, idaztea" Espainiako bosgarren hilketa", horrek adieraziko lukeelako Euskal Herri penintsularra Espainiaren barnean kokatzen duela kazetariak. Zergatik da informazio interesgarria
|
Espainiarekiko
konparaketa hori. Zergatik da inportantea Bruce Springsteenek hiru kontzertu eman dituela" Estatuan"?
|
|
Euskal Herri kontinentalean aurkakoa gertatzen da, Afrikak interes gehiago pizten du, Hego Amerikaren erakarmena handia bada ere. Oharkabean, Euskal Herriak nazioartearekin dituen gisa horretako harremanak baldintzatu ditu hizkuntzak eta
|
Espainiarekiko
edo Frantziarekiko loturak.
|
|
Bentetan ohikoa da Sevillako dantzarien eta toreatzaileen irudiak eta oroigarriak aurkitzea. Frantziak
|
Espainiarekiko
duen irudi folkloriko hori eskaintzen diete turista frantsesei, Leizaolak dioen bezala.
|
2019
|
|
Arbuioz eta irainez erreakzionatu beharrean, euskaldun on moduan saiatzen baikara esplikatzen, espainol eskuzabal batek konprenitzeko moduan, jakin arren euskaldun errebeldearen arbuioak kriminalizatzen dituzten espainolek ez dituztela euskaldun otzanen argudioak irakurri ere egingo. Baina, esan nahi dut euskaldunen egoera
|
Espainiarekiko
herri kolonizatuen edota jende esklabotuaren egoera tipikoaren antzekoa dela. Argigarria iruditzen zait Jean Nederveen Pieterse holandarraren Zuria beltzaren gainean liburua, 122 Ocho apellidos vascos pelikula analizatzeko orduan esate baterako.
|
2022
|
|
Apur bat aldatu egin da, nire inguruan, nolabait abertzale sentitzen den jendeak
|
Espainiarekiko
duen jarrera. Jende askoren tonua da gero ta lausoago sentitzea abertzale, eta gero ta erradikaltasun gutxiagoz saihestea Espainiaren errealitatearen nolabaiteko onespen aitortugabea.
|
|
Ba zera sentitzen dut: horren guztiaren erdian, lehengo anti hooliganismoari eutsi arren,
|
Espainiarekiko
nire kokapena ez da laxatu. Espainiar hauekiko abegi gozokoa eta esker onekoa izatea gauza bat da.
|