2001
|
|
(1994): ?
|
De
l' oral a lecrit en français langue etrangere: lesprocedes dintegration discursive?, Bulletin suisse de linguistique appliquee, 59, 1994, 103
|
2004
|
|
Saint Cyranen jarraitzaileetako bat BarkoxekoMartin izan zen(). Horrek idatzitako zenbait liburu oso famatu egin ziren etabesterik gabe Inkisizioak Indexean sartu zituen, hala nola Exposiiion de lafoi de l' egliseromaine touchant la grace et la predestination,
|
De
l' autorite de saint Piere et de saintPaul, etab.
|
2005
|
|
Ez dago ostalari edo arrotz etorri berririk abegi eta asilo eskubiderik barik. Eskubide hori gabe, etxean sartzen dena parasito, arrotz harro, ez legitimo, legez kontrako, klandestino bilakatzen da, kanporatzeko edo atxilotzeko gai bilakatzen da (Jacques Derrida eta Anne Dufourmantelle,
|
De
l' hospitalite, Paris, Calmann Levy, 1997, 57 or.). Globalizazioan, abegi hutsa, baldintzarik gabeko abegia, ez da abegi baldintzatua (abegi baldintzatua boteretsuen tolerantzia baino ez delako). Gonbidatzearen abegia ez da abegi hutsa edo bisitatzearen abegia.
|
2007
|
|
773 MONTESQUIEU,
|
De
l, esprit des lois, Paris 1979, bol. II, 218 (lib., 28, kap. 1): –Les Bourguignons et les Wisigoths, dont les provinces étaient très exposées, cherchèrent à se concilier les anciens habitants, et à leur donner des lois civiles les plus impartiales; mais les rois Francs, sûr de leur puissance, n, eurent pas ces égards?.
|
|
MONTESQUIEU,
|
De
l, esprit des lois (arg. V. Goldschmidt), Paris 1979
|
|
Voltaire-k legez, baina haren aurretik, Montesquieu-k ere historia unibertsalaren barneeneko arrazoia atzeman nahi du, historia politiko juridikoan175 Eta, hark bezala berriro (baina harengandik menpegabeki, zerk ere kontzeptu horren aktualitatea une hartan adierazten baitu), izpirituan atzematen dizu historiaren interpretazio razionalerako giltza,
|
De
l, esprit des lois (1748). Voltaire baino razionalista estriktoago, bordelesak gizarteen fisika newtondar antzeko bat paratu nahi du, historiaren mekanika bat:
|
|
20 MONTESQUIEU,
|
De
l, esprit des lois, Paris 1979, bol. I, 461: –ne point changer l, esprit général d, une nation?,, suivre l, esprit de la nation?
|
|
427 Winkelmann i buruz irakur dezakegu in STAËL, Madame de,
|
De
l. Allemagne, Paris 1968, bol. I, 185: –Cet homme, qui n, avait connu d, abord l, antiquité que par les livres, voulut aller [Italiara] considérer ses nobles restes; il se sentit attiré vers le midi avec ardeur.
|
|
Galde genezake noraino den logikoa, baina halaxe da izan. Montesquieu-ren (1748)
|
De
l, esprit des lois en ekibalentea Herder-en Poesia hebrearraren izpirituaz da (1782); bien arteko aldi bereko hurran eta urruntasunaren manifestu bat tituluan bertan jada: nazio hebrearraren historia poesia hebrearraren historia da.
|
|
...rtzen du arrazaren eta klimaren influentzia artean (The Stones of Venice,), M. Arnold ek arrazaren influentzia literaturan(. The Celtic Element in Literature?, 1868), etab. Arrazialismo zientista hau eta bere herri gogoa, herrien psikologia eta soziologia zientifikoaren pretentsioekin, teorikoki sistema eta sozialki moda Europa osoan H. Taine k bihurtu du(,. Literatura ingelesaren historia?; 1870,
|
De
l, intelligence). Beraz, arrazialismo hau proiektu zientista baten fundamentu bezala sortu da.
|
|
624 GROETHUYSEN, B., loc. cit., 115 Herri baten izpiritua doi doi zer den(, ce que c, est que l, esprit général), ik.
|
De
l, esprit des lois, Paris 1979, bol. I, 461, beste toki batean jada aipatua. Orobat, in, uvres complètes, loc. cit., bol. I, 114:
|
|
Eta hala herriaren gogo edo arimak tradizio honetan behialakoa ez baina zeharo beste zerbait esan gura du. Kulturan, edo partikularkiago literaturan, herriaren gogo edo aiurriaren manifestazioa ikustea ezaguna zen Herder eta Schlegel, eta Frantzian Madame de Staël en
|
De
l. Allemagne z gero (1810). Stendhal-en Racine et Shakespeare (1823) panfleto polemikoak eta urte bereko Vie de Rossini-k, autoreetan nola barnagoan euren herriak bizi diren, erakusten zuten.
|
|
176 MONTESQUIEU,
|
De
l, esprit des lois (arg. V. Goldschmidt), Paris 1979, I bol., 115 (Prefazioa).
|
|
1 Staël, Madame de,
|
De
l. Allemagne, Paris 1968, bol. II, 145.
|
|
|
De
l. Allemagne k lehen kapitulu global bat eskaintzen dio Kant-i (IIIe Partie, VI), hurrengoetan haren eragina zehaztuz joateko esparru ezberdinka (etika, estetika). Guztiaren azpian uste fundamental bat dago:
|
|
Staël, Madame de,
|
De
l. Allemagne, Paris 1968, bol. II, 68.
|
|
Staël, Madame de,
|
De
l. Allemagne, Paris 1968, bol. I, 183.
|
|
va subir une évolution sémantique, non immédiatement perceptible, au terme de laquelle ce terme en vient à désigner l, organisation spécifique des éléments particuliers qui distinguen une langue d, une autre.
|
De
l, idée de, génie?, on glisse insensiblement à celle de, système?. Dès lors, l, accent est mis sur l, originalité de cette organisation systématique.
|
|
Voltaire-k legez, baina haren aurretik, Montesquieu-k ere historia unibertsalaren barneneko arrazioa atzeman nahi du, historia politiko juridikoan berak. Eta, hark bezala berriro (baina harengandik menpegabeki, zerk ere kontzeptu horren aktualitatea une hartan adierazten baitu), izpirituan aurkitzen dizu historiaren interpretazio razionalerako giltza,
|
De
l, esprit des lois (1748). Voltaire baino razionalista estriktoago, bordelesak gizarteen fisika newtondar antzeko bat paratu nahi du, historiaren mekanika bat:
|
|
1021 Montesquieu,
|
De
l, esprit des lois (arg. V. Goldschmidt), Paris 1979, I bol., 115 (Prefazioa).
|
|
Staël, Madame de,
|
De
l. Allemagne, Paris 1968, bol. I, 41.
|
|
Staël, Madame de,
|
De
l. Allemagne, Paris 1968, bol. II, 134.
|
|
Michaelis, J. D. (1974):
|
De
l, influence des opinions sur le langage et du langage
|
|
Montesquieu,
|
De
l, esprit des lois, Paris 1979, bol. I, 461: «ne point changer l, esprit général d, une nation», «suivre l, esprit de la nation» (XIX. lib., 5 kap.); nazio ingelesaren karaktereaz, ik. Ib., 477 eta hurr. (XIX. lib., 27 kap.).
|
2008
|
|
Gaur egun literatur sistema gisa ezagutzen dugunaren oinarriak formalismoak ezarri zituen XX. mendearen hasieran. Sistemaren inguruko lanik garrantzitsuenetarikoa Yuri Tinianovek 1927an idatzitako
|
De
l" évolution littéraire dugu; bertan, literaturaren historiaren bilakaera sistemen ordezkapen gisa proposatu zuen; literaturan gertatzen diren aldaketek sistemen aldaketak islatzen dituzte, eta aldaketa horiek askotarikoak izan daitezke (idazlearen ibilbidean gertatzen dena, garai batetik besterakoa, genero bakoitzaren barnean gertatzen dena, generoen indar harremanak aldatzen dituena...).... Beraz, sistema asko bereiz daitezke literaturaren barnean, eta sistema horiek elkarri eragiten diote neurri batean edo bestean.
|
2009
|
|
Ernazimentuarentzat unibertsoa bizidun handi bat zen dena, abere handi bat, ez makina bat?, hori biziarazten du arima edo espiritu jainkozko batek bere barruan. Heriotzarik ez dago, deritzo Giordano Brunok, baizik antzaldaketa etengabea guztiarena guztian, Dena Bat ean(
|
De
l, infinito, 1584). Aurpegien kanbioak, mozorro aldaketak, noiz agertu, noiz ezkutatu?, funtsean Dena Bat denean.
|
|
Izatea zer den ulertzea, ezer ulertzearen ataria da (horregatixe askotan hain gaizki ulertua gure kulturako aurreiritzien poderioan). Pascalek erreparatu legez(
|
De
l, esprit géométrique, I), izateak definiziorik ezin du izan, baizik ere edozein definiziotan elementu esentziala da bera, definizio orok izatea (ren zentzua) ezaguntzat aurresuposatu beharra du et. Aristotelesek esan legez, izatea adiera askotara esaten da, berak kategoriak adina adieratara itzuli baitu.
|
2011
|
|
Jardinons la planete blog interesgarriak martxoan plazaratutako
|
De
l' ecologie monetaire artikuluan pausatzen zituen lekuko diru hauen zenbait kontraesan. Bere burua decroissance edo herturaren militantetzat daukan egileak ikusten die gaur nagusi den neoliberalismoari jokoa egiteko arriskua:
|
|
Prochain station,
|
De
l? Église. Megafoniak karguhartu dit ea gaur zertan ote nabilen, lau geltokipasa ditugula eta oraindik ez naizela horoskopoairakurtzen hasi.
|
2013
|
|
1834 Altonaga, Etxepare Aldudeko medikua; Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare.; Charriton, Jean Etchepare mirikuaren idazlanak.
|
|
275 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare., 420.
|
|
291 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare., 127.
|
|
383 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare.
|
|
482 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare.
|
|
493 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare.
|
|
496 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare., 45.
|
|
538 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare., 62? 63.
|
|
552 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare.
|
|
1398 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare., 154.
|
|
1421 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare., 57.
|
|
1426 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare., 172.
|
|
33 Jon Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare.
|
|
202 Casenave,
|
De
l, article de presse à l, essai littéraire: Buruchkak (1910) de Jean Etchepare., 126.
|
|
Diffusion des sports et impérialisme anglo saxon:
|
De
l, histoireévénementielle à l, anthropologie, Éditions Maison des Sciences de l. Homme, Paris.
|
|
XVIII. mendearen amaieran, Montesquieuren
|
De
l, esprit des lois izeneko lana argitaratu zen (1748), eta lan horren arrakastak baldintzatu zuen zuzenbide erromatarrari begira zegoen jarrera. Hasteko, Montesquieuk honako ohartarazpen lasaitzailea egin zuen:
|
2014
|
|
–L, agglutination dut être le procédé dominant du langage des premiers hommes, comme la synthèse ou plutôt le syncrétisme fut le caractère de leur pensée?.
|
De
l, origine du langage obra osorik aipatu eskemarekin eraikia dago, Renanek berak hori adierazten du berrargitalpenaren Prefazioan: –la marche(?) de la synthèse à l, analyse est l, un des principes qui servent de base à mon essai?.
|
|
Gutxienez kuriosoa esan behar baita Mme. de Staël suitzarra prototipo frantses eta Heine prototipo alemantzat hartzea (arraza alemanarena!). Mme. de Staëlek
|
De
l. Allemagne arrakastatsuan deskribaturiko Alemania, Frantzian auzoarenganako entusiasmoa irakinarazi zuena, pittin bat kimerikoa zen; Alemania ideal bat, erreala baino gehiago, Tazitoren Germania ere ulertu behar den antzera1303 Irakurle frantsesek, ordea, hitzez hitz sinetsi zuten; orain, alemanak egiaz nolakoak diren larrutik ordainduz ikastean, euren engainuaren desengainu garratza tokatu zai... Bukatzeko:
|
|
exalte dans la Nation «une âme», «un principe spirituel», «une grande solidarité», «le sentiment des sacrifices qu, on a faits et de ceux qu, on est disposé à faire encore», il reprend les mots mêmes avec lesquels Michelet, dans Le Peuple (1848), chantait la patrie française.
|
De
l, un à l, autre de ces historiens passe encore la conviction qu, une Nation n, est grande que dans la mesure où elle s, arrache à tous les déterminismes pour se construire elle même en un acte héroïque de sa volonté. Niant l, importance de la géographie, de la race ou de la langue, Renan définit la Nation comme «un plébiscite de tous les instants».
|
|
–[Renan] ne laissera pas de répeter que «la conscience d, une nation réside dans la partie éclairée de la nation, laquelle entraîne et commande le reste».
|
De
l. Avenir de la science jusqu? à ses tout derniers écrits, Renan reste convaincu que «tout le mal de l, humanité vient(?) du manque de culture». Voilà pourquoi la démocratie est exclue:
|
|
1836 STAËL, Mme. de,
|
De
l. Allemagne, bol. I, Paris 1968, 45: –On peut rapporter l, origine des principales nations de l. Europe à trois grandes races différentes:
|
|
–Talleyrand ne se borne pas à déplorer la survie des dialectes et à annoncer leur prochaine disparition; il dresse contre eux l? école primaire.
|
De
l, instituteur rural il fait(...) un maître de la langue national, un facteur d, unité. La politique scolaire était inventée?
|
|
2383 STAËL, Madame de,
|
De
l. Allemagne, bol. I, Paris 1968, 120 Burkek iragarria zegoen bilakabide hori, ik. GUSDORF, G., La conscience révolutionnaire. Les Idéologues, Paris 1978, 204:
|
|
arraza honi. Ik.
|
De
l, origine du langage, XI. kap., OC, VIII, 109
|
|
518 OC, VIII, 50(?
|
De
l, origine du langage?).
|
|
765 OC, VIII, 100; ik., orobat, Ib., 562
|
De
l, origine du langage tik (1848) Histoire génerale des langues sémitiques era (1855) tonua aldatu egin da: –Remarquons d, abord, idazten du azkenekoan?
|
|
2119 J. JUARISTIk dioenaren kontrara (loc. cit., 329: . Esta teoría tuvo varios seguidores a lo largo del XVIII. Montesquieu la aprueba[!] en sus comentarios a El espíritu de las leyes?), MONTESQUIEUk,
|
De
l, esprit des lois, bol. II, Paris 1979, 317 (XXX, 10), teoria hori zakarrik zakarren arbuiatzen du (eta autorea bera oro har): –M. Le comte de Boulainvilliers a manqué le point capital de son système; il n, a point prouvé que les Francs aient fait un règlement général qui mit les Romains dans une espèce de servitude?.
|
2016
|
|
D, un côté le monde littéraire basque prétend faire de lui le héros et le héraut du reclassement collectif de l, institution.
|
De
l, autre, le monde littéraire espagnol entend le confiner à ce rôle d? écrivain «national» qu, il abhorr.381
|
|
Diffusion des sports et impérialisme anglo saxon:
|
De
l, histoire
|
|
264 Descartesentzat materiaren mundua kausa mekanikoena da, eta hor den dena" ni plus ni moins que font les mouvements d’une horloge ou de tout autre automate" dabil salbuespenik gabe(
|
De
l' Homme). Kantek Naturaren kontzeptuan bertan sartzen du horren legepekotasuna:
|
|
Bocharten aburuak ez omen zuen hainbat ikerlari zeharo asetzen, Lecluse tartean, eta euskara zitekeelakoan, Iztuetari luzatu zitzaion jatorrizko bertsoak euskararekin parekatzeko ardura. Bestalde eta tenore berean Santanderren egoitza zuen Frantziako kontsulak, Parisen 1838.ean agertu
|
De
l/ lberie ou essai critique sur l’origine despremierspopulations de lEspagne liburuaren egilea genuen Louis François Graslinek preseski, gauza bertsua eskatu zion frai Bartolome Santa Teresako karmeldarrari, menturaz biurtekoan esan hirian geneukana, Juan Nepomuceno Gomez Duran Santanderreko apezpikuaren aholkulari eta izpirituko zuzendari. Etxebarriarrak, Zaldibikoak bezala, bere interpretazioa ondu zuen, eta biak harturik, Tolosan bildu zen batzar batek, Iparraldeko zenbait euskaldun ikasi aholkulari, Bartolomerenak egiantzik ez zuela erabaki egin zuen.
|
2017
|
|
(1998).
|
De
l, esclavage au salariat. Economie historique du salariat bridé.
|
|
Joséphin Péladan,
|
De
l, androgyne.
|
2018
|
|
Liburuaren izenburua da" Plaidoyer pour un nouvel engagement chretien" (Ed.
|
De
l' Atelier).
|
|
Oxobi ohartzen da erortzen ari diren kaperak nehork ez dituela gehiago berreraikitzen («Santa Barbaratik», in Mendiz mendi), eta euskal munduan hor direla ja begien aitzinean akelarreak beren sorgin andanekin (J. Collin de Plancyk bere Dictionnaire Infernal ez balu 1868an Parisen publikatu, De Lancre kontseilariaren 1612ko eta 1613ko
|
De
l. Inconstance, oroitza kolektiboan hainbeste sartuko ote zen ondoko hamarkadetan?).
|
2019
|
|
Garai hartako feministarik irmoena Poulain de la Barre izan zen; Descartesen iturritik edaten duen obra bat argitaratu zuen 1673an:
|
De
l? égalité des deux sexes [Bi sexuen berdintasunaz]. Pentsatzen zuen gizonek, indartsuagoak direnez gero, beti faboratu dutela beren sexua, eta emakumeek ohituraz onartzen dutela mendekotasun hori.
|