Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 33

2015
‎Hortik aurrerako saiakerak aletzen joaten zen artikuluan, non Ixaka Lopez Mendizabalen Xabiertxo nabarmentzen zen batez ere XX. mendeko material pedagogikoen artean. Ezagun denez, zenbait belaunaldi Bainaren belaunaldia barne markatu zituen materiala izan zen Xabiertxo.
‎Euzkadiko taldeak zenbaki hartan osorik sinatu zuen artikulu bakarrak. Sarreran beren buruak" Bainaren belaunaldi" tzat jotzen zituzten, Baina bizia eta Euskaraz bai baina serieak gogoan, eta bereziki, dena kritikatzeko zuten joeragatik edo. Ondo definitzen du, baiki, Bainaren belaunaldia horrek Oh!
‎Sarreran beren buruak" Bainaren belaunaldi" tzat jotzen zituzten, Baina bizia eta Euskaraz bai baina serieak gogoan, eta bereziki, dena kritikatzeko zuten joeragatik edo. Ondo definitzen du, baiki, Bainaren belaunaldia horrek Oh! Euzkadikoen izpiritua, eta oro har, lan honetan aztertutako aldizkariena, eta horregatik jaso dugu adierazpidea taldeok ezaugarritzeko.
‎Euskarari buruzkoa zen halaber Baina bizia artikulua, zeina serie baten hastapena izango zen ia taldearen goiburu izateraino hortik besteak beste Bainaren belaunaldia. Seriearen gai nagusia" gatzik gabeko hizkera" zen, hots, euskarari bizitasuna eta grazia nola eman (edo mantendu) hausnartzen zuten.
‎Autonomia, honenbestez, esparruaren osaerarako baldintza bihurtzen da. Ikusi dugunez, paraleloki, hain justu merkatua eta politika literaturaren esparruan sar ez zitezen hormak eraikitzen ahalegindu ziren baita ere Bainaren belaunaldikoak. Atxaga interferentzia politikoaren kontra, Saizarbitoria merkatuaren interferentzien kontra eta Izagirre, bere erara, bataren zein bestearen kontra.
‎Egiazki, Bainaren belaunaldikoak hasi hasieratik lehiatu ziren aurreko belaunaldikoen kontra zein garaiko estatus quo literarioaren kontra. Esan daiteke, gainera, euskal literaturaren historian inoiz ez bezala agertu zela lehia hain gordina.
‎Honenbestez, absurdoa litzateke esatea euskal literatur esparru eta sistemaren eraketa soilik Bainaren belaunaldiari zor zaiola; baina, dudarik gabe, haiek egindako langintza ideologiko teorikoa, autonomia estetikoaren bidetik, ezinbestekoa izan zen horretarako.
‎Ikuspegi sistemiko batetik ere ohartzen ahal gara erdigunearen eta periferiaren arteko harremanean Bainaren belaunaldiak arrasto onak ematen dizkigula euskal sistema literarioa aztertzeko. Bere erdigunean Donostia koka dezakegu, abiapuntua hor izan zuelako Panpina Ustelarekin eta ondorengo Ustelak eta Oh!
‎Hizkuntz ereduan ere euskal literatur sistemaren erdigunea taxutzen lagundu zuten Bainaren belaunaldikoek, euskara batuaren aldeko apustua egiteaz gain, bere osaeran ekarpen garrantzitsua egin zutelako. 70 ez zegoen oraindik hizkuntza estandarra ezarrita eta, zalantzarik gabe, aldizkariotan oro har eskaini zuten eredu moderno eta malgua erreferentzia garrantzitsua izan zen euskara batuaren sustapenean.
‎Bestetik, euskal literatur sistemaren erdigunean idazle gizonezkoa dagoela esatea ez da, ez, ezer berririk deskubritzea, eta hala, gizonezkoaren zentraltasunean Bainaren belaunaldiak ere badu zeresanik. Izan ere, emakumezkoek taldeotan izan zuten presentzia eta pisua aski anekdotikoa izan zen.
‎Euzkadi tartean, Solbes izan zen orobat hamabi gonbidatuetatik emakumezko bakarra. Egiatan, kontua testuinguruan ipinita, ezin esan kasu horiek euskal literaturaren egoera orokorrarekiko oso ezberdinak zirenik, baina egia da halaber alderdi horri dagokionez ez zuela aldaketarik ekarri Bainaren belaunaldiak. Garai hartan euskal literatura osoan liburuak idazten ari ziren emakumezko idazle ia bakarrak Arantxa Urretabizkaia eta Amaia Lasa ziren100 Itxaro Borda edo Laura Mintegi, esaterako, libururik atera gabeak ziren artean.
‎Hala, Ezker Berria (New Left) izenarekin deitu izan zen esparruarekin identifikatu zen gehiago Roszak, marxismo klasikotik bereiziz. Alderdi hori garrantzitsua da azpimarratzea Bainaren belaunaldikoek ere, mugimendu kontrakulturaltzat har litezkeen heinean, ikusi dugunez, ortodoxia politikoetatik (marxismotik eta abertzaletasun hegemonikotik) aldendu zirelako nabarmenki.
‎Kritika horiek, ordea, kritika postmodernoekin hedatuko dira nagusiki, zeinak ez baitira Euskal Herrian indarrez hedatuko 90etako hamarkada arte. Honenbestez, Bainaren belaunaldiak aldizkariok sortu zituen garaian, ez zen oraindik kontrakultura gisa horretan auzitan jartzen, eta Maiatzaren 68aren eta AEBetako ikasle mugimenduen ildotik izen ona zuen.
‎politikoki, artistikoki, ekonomikoki... Horrek hurrengo auzira garamatza, hots, Bainaren belaunaldiaren literatura konparatuaren aldarrira.
‎106 Injustua litzateke, haatik, periferiari ere erreparatu ziotela ahaztea: gaelikoz egindako poesia, Hegoameriketako literatura, Poloniako literatura... ahula izanik, ordura arte heteronomiatik (euskara, erlijioa, politika) edo subordinazioan ulertu izana zen maiz, eta Bainaren belaunaldikoak eta indar bereziz, Potten hasi ziren literatura bere zabalean aintzatzen. Nolabait, esan daiteke haiei esker euskal (literatura), (euskal) literatura bihurtu zela.
‎Autonomiaren aldarriak, hain justu, bereizketa eskatzen du, esparru bat besterengandik banatzea bere buruaskitasuna azpimarratzeko. Bistan denez, aldizkariotan autonomia bezainbeste praktikatu zen kritika, eta hortik, orobat, Bainaren belaunaldia moduan definitzea. Bainaren belaunaldia deitu zieten autoironikoki Oh!
‎Bistan denez, aldizkariotan autonomia bezainbeste praktikatu zen kritika, eta hortik, orobat, Bainaren belaunaldia moduan definitzea. Bainaren belaunaldia deitu zieten autoironikoki Oh! Euzkadikoek beren buruei, afera guztiei beren puntua, beren ñabardura, beren" baina", jartzen zietelako.
‎Euzkadi gero eta gehiago lerratu zen kritika kultural eta politikora. Nolanahi den, garbi dago estetikaren autonomia elementu zentrala izan zela Bainaren belaunaldian, gerora ere literaturaren aldeko apustua egingo baitzuten bertako kide nabarmenek. Haien aurreko belaunaldi konprometituaren ereduarekin hausten den 1983 ondorengo momentu sinbolikoa 1985eko Atxaga eta Txillardegiren arteko eztabaida sonatua da.
Bainaren belaunaldia: Ustela, Pott eta Oh!
‎Agorero izaera horregatik deitu zieten Oh! Euzkadikoek beren buruari, burlaizez, 10 zenbakian Bainaren belaunaldia. " Baina (hitz askok omen du bere fetitxismoa, eta hau ere ari da gurean ikaragarria irabazten; zerbait bagara," baina" ren belaunaldia gara)".
‎Hortaz, zergatik Bainaren belaunaldia. Alde batetik, hiru taldeek ere nolabait partekatu zuten joera umoretsu eta (auto) ironikoaren berri ematen digulako.
‎Horrekin loturik dago beste alderdi funtsezko bat, lan honen giltzarrietako bat izango dena, hots, literaturaren autonomiaren aldarria. Ikusiko dugun moduan, jarrera kritiko hori hertsiki loturik dago autonomiaren defentsarekin, eta horregatik, Bainaren belaunaldia izan genuen gurean literaturaren autonomia banderatzat hartu eta lau haizetara zabaldu zuen lehen belaunaldia. Ez alferrik," Autonomiaren belaunaldia" deitu izan zaio inoiz idazle horiek biltzen omen dituenari.
2016
Bainaren belaunaldiaz ari dela, hauxe dio Beñat Sarasolak: " Ez zuten inolako beldurrik edo lotsarik nahi zutena idazteko".
‎Edo egile nagusia, liburuan zehar agertzen baita, marrazkitua behintzat, kadrila bera. Ez zehazki Bainaren belaunaldikoa nahiz Pott taldearen bueltan ibili zen, adibidez, Capeau, baina bai akaso garaiaren izpiritua arnasten duena. Liburua 1979an argitaratu omen zen, nahiz hemen darabilgun bertsioa den 1988koa.
‎Sarasola, B., 2015, Bainaren belaunaldia. Bilbo:
‎Hasteko, bibliografia apur bat eman digu Gotzon Barandiaranek, orduko literatura eta kantagintza gehiago sakondu nahi duenarentzat. Besteak beste, Ibon Sarasolaren Euskal literaturaren historia; Orixeren Euskal Literaturaren Historia Laburra; Joxe Azurmendiren Zer dugu Orixeren kontra. Zer dugu Orixeren alde?; edota Beñat Sarasolaren Bainaren belaunaldia liburuak gomendatu dizkigu.
2018
‎Sarasola, Beñat. Bainaren belaunaldia. Labayru fundazioa/ Amorebieta Etxanoko Udala, 2015.
‎Manifestu hark izan zuen garrantzia eta eragina hausnartzerakoan, bat gatoz Beñat Sarasolak Bainaren belaunaldia libururako ondorioztatu zuenarekin:
‎Beñat Sarasola, Bainaren belaunaldia. Labayru, 2015
2019
‎Sarasola, B. (2015): Bainaren belaunaldia: Ustela, Pott eta Oh!
2020
Bainaren belaunaldiaz ari dela, hauxe dio Beñat Sarasolak: " Ez zuten inolako beldurrik edo lotsarik nahi zutena idazteko".
‎Edo egile nagusia, liburuan zehar agertzen baita, marrazkitua behintzat, kadrila bera. Ez zehazki Bainaren belaunaldikoa nahiz Pott taldearen bueltan ibili zen, adibidez, Capeau, baina bai akaso garaiaren izpiritua arnasten duena. Liburua 1979an argitaratu omen zen, nahiz hemen darabilgun bertsioa den 1988koa.
‎Sarasola, Beñat (2015) Bainaren belaunaldia: Ustela, Pott eta Oh!
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia