2004
|
|
Elkarbizitza paktu bat da, berdindutako subjektu politikoen artekoa, ez subjektu berdinen artekoa.
|
Baina
subjektu politikoa konprometitzen da ez harago joateko.
|
|
a) Arestian esan dugunez, subjektu metafisikoa munduaren mugan koka daiteke (mugan kokatzen saia daiteke, hobeki esan), errealitatea mundu eginez horrenbestez.
|
Baina
subjektu metafisikoa ez da mundutik ateratzen —ezin da! —, munduaren parte baita halabeharrez. Mundua ez dago subjektu metafisikoarengandik kanpo.
|
2012
|
|
Euskaldunok ez dugu sekula ere hizkuntza nagusien indar unibertsal objektibatua, gurea indar subjektiboen mende biziko den atmosfera partzial eta babestua izango da. zituela, ihes egin behar zion dominazioari, beregain behar zuen, osoki: mintzaira, beraz, objektu bilakatu zen, gramatika bat edo liburuetan ondo egonkortutako tresna bat, maiz dominazioeta jauntze tresna... 6
|
Baina
subjektuaren matrizea izateari utzi behar izan zion, ez zen izango hautatu gabeko habitusa, baizik eta ondo landutako tresna bat, eskolan trebatutako arte bat: gora jotzeko, gerra egiteko edota jendeak eta euren gogoak menderatzeko. euskararen historia kontrakoa izan da, objektu eta gramatika izatera helduko zen baina ez zuen infanteen laguntzarik gabe. euskara ere objektibatuko zuten Modernitatean barrena, baina kodea bainoago, sinboloa izan zedin. euskara interes komunitate baten sinboloa bilakatu zuten, komunitate haren bereizgarria izan zedin, ez herri mintzo bizia, are gutxiago nazio mintzo armatu eta eskolatua. horrela ere, euskalduna itzultzeko erabiltzen ziren vasco, vascongado, navarro edo vizcaino hitzen erreferentziak hizkuntzatik lurraldeetara igaro ziren, eta euskara lurralde horietako kasta boteredunen jatorri garbia eta zaharraren froga sinboliko bihurtu.
|
|
|
Baina
subjektua topikalizatzeko ez ezik, maiz adberbio osagarria bera ere topikalizatu edo hanpatzeko bitarteko gertatzen da enuntziatu parentetikoa. Holakoetan, mintzagai eginkizunean dagoen adberbioa perpausaren hasierara bidaltzen du eta justu ondoren enuntziatu parentetikoa kokatzen.
|
|
Kantek, oraindik XVIII. mendean, borondatetik, minetik eta denboratik kanpoko ezagutzarensubjektu huts bat aurkeztu zigun.
|
Baina
subjektu hori ez da existitzen, kritikatuko daaurrerago. Ez dago kanpoko begirik, esango digu Nietzschek:
|
|
Kantek, oraindik XVIII. mendean, borondatetik, minetik eta denboratik kanpoko ezagutzarensubjektu huts bat aurkeztu zigun.
|
Baina
subjektu hori ez da existitzen, kritikatuko daaurrerago. Ez dago kanpoko begirik, esango digu Nietzschek:
|
|
ideologiak subjektutzat interpelatzen ditu gizakiak.
|
Baina
subjektu hitzarentraiektoria politikoak ez du eragiletasun subjektiboa jakinarazten. Alderantziz, subjekzioa edo menderaketa adierazten du, su (b) jektatua edo agindupean egoteegoeraren mendekotasuna adierazten du, hain zuzen ere.
|
2017
|
|
Desiran, norberak ez duena, gabezia, negoziatzen da.
|
Baina
subjektuak bere gabeziarekiko erlazioa ez du zuzenean eratzen (x, y edo z ez daukat), baizik eta beste subjektu batzuen bidez (x y z badutela suposatzen den beste subjektu batzuen bidez), eta hauek, dakitela suposatzen duten subjektu, bihurtzen dira (Bestea).
|
|
Egungo diskurtso hegemonikoak, demokrazian oinarritutako Euskal Herria proposatzerakoan, itxura batean, badirudi euskal nazioa euskalduntasunarekin lotu nahi duela (ikusteko dago etorkizun hurbilean hala izango ote den).
|
Baina
subjektu demokratikoa jarri du diskurtso horrek nazioaren ardatzean, hots, eskubide indibidualak de facto aitortzen zaizkion subjektua. Gehiengo gutxiengo eskemaren joko zelaia onartu du, eta beste aukera batzuk onetsi ditu; besteak beste, Euskal Herri plurinazionala onartzeko prest agertu da.
|
|
Subjektu politiko murritza lortu zuten, nahi bada, edo eremu jakinetara mugatua umeen zaintzara, etxetik kanpo bada ere, ados, edota, Jone Miren Hernandezek dioen bezala, ama sozialaren eraikuntza ekarri zutenak, ama euskara, ama aberria leloen babesean (www.youtube.com/watch?v=jY RV_ l2DM).
|
Baina
subjektu politiko izateko aukera euskarak eman zien, emakumearen balorizazio eta prestigioa ekarri zuen euskararen bide horrek. Aitzindari gisa aipatu beharra dago Emakume Abertzale Batza, EAJren emakumeen taldea, 1922an jaio zenetik, besteak beste, euskararen eta aberriaren transmisio soziala egiteko ardura izan zuena.
|
|
Elkarrengandik aparte, kaltegabeak dira.
|
Baina
subjektu berean batzen direnean kromosomak bereiztea eragozten duen prozesu genetiko bat abiarazten dute. Zelula hautatua ezin da bitan zatitu eta alferrikako bihurtzen da.
|
2018
|
|
objektu gisa aurre egiten dion «ni» dago, eta, bestetik, mundu horretan bere burua objektu gisa aurkitzen duen «ni».
|
Baina
subjektu/ objektu dikotomiak, mendebaldeko epistemologiaren ezaugarria denak, baldintzatu egiten du ebatzi nahi duen identitatearen arazoa bera.
|
2020
|
|
burgesa, zuria, ustez buruaskia".
|
Baina
subjektu hori ez da existitzen, Herreroren iritziz, ez baitago bakarrik eta bere gorputzetik eta naturatik aldenduta bizi daitekeen gizakirik. " Subjektu batzuk egin dezakete hori, badaudelako beste esparru batzuk –beste lurralde, espezie, emakume edo subjektu kolonizatuak– haien bizitza ereduei eusten ari zaizkienak.
|
2021
|
|
Rumsfeldek dimititu du> Rumsfeldi dimitiarazi egingo ziotela espekulatzen zuten askok (Berria); (guk) etsi dugu> erortzeak ez digula (guri) etsiarazi behar.
|
Baina
subjektua bizigabea denean: urak irakin du> ura irakinarazi dute.
|
|
Hala ere [zuk/ hark/* nik ekartzea] nahi dut (nik).
|
Baina
subjektuak erreferentziakideak direnean, hots, kontrola dagoenean, tu aukeratuko dugu: Hala ere liburuak ekarri nahi ditut [nik nahi, (nik) ekarri].
|
|
Inpertsonaltzat hartuko genuke.
|
Baina
subjektu esplizitua ere ager daiteke: Atezainek/ irakasleok/ zuek gelak lehenago irekitzea eskatu du zuzendariak.
|
|
Hau ohikoa da gramatiketan.
|
Baina
subjektuaren gune berezi horretara" iristeko" bidea zein den ere eztabaidatzen da hizkuntzalarien artean. Teoria zenbait badira.
|