2000
|
|
Maila: albistegia herrialde jakin
|
bati buruzkoa
ala Euskal Herri osoari buruzkoa den adieraztendu.
|
|
Gauza objektiboak etaseguruak dira derrigor... Bide
|
bat
ala bestearen artean, arrazoiak haztatu eta, azkenean zio absoluturik ez baita egongo, arriskatu eta hautatu egin beharkodugu.
|
|
Adibide aberatsa da borroka armatuari buruzko balioen salda, baina beste hainbatgairi buruz hitz egitekotan, baliagarri gerta dakigukeena ere. Gertaera bera, antzekoegoera, ekintza
|
bat
ala bestea baloratzeko kinkan, segun eta nongo protagonistak diren, bi diskurtso politiko ezberdin sortzen baitira. –Odolaren mintzoaz?
|
|
Existentzialismo ezberdinen iturri komuna daKierkegaard. Kierkegaard-en aurreneko obra handia
|
Bat
ala Beste da, 1843kootsailean Kopenhagen en argitara emana. Idazki hori XIX. mendearen 40ko hamarkadako urteetako idealismoaren eztabaidan kokatzen da.
|
|
Gogoeta egin genezake bi erei (biestadioei, esferei) buruz batera, baina ez biak batera bizi. Gizakiak, ezer direnakbehintzat, era
|
batekoak
ala bestekoak dira. Bien artean ez dago erdizka, ezbaika, batetik bestera zabuka, bietatik pixka bat izaki nahas mahas (printzipiorikgabe, hots, erabakirik gabe:
|
|
Gizaki estetikoak libertatea maite du oroz gain, ez du loturariketa uztarririk onartzen, etab. Bizimolde estetikoa egoan zentratua da, sentigarrian, plazerrean (erotikoan bezala, Mozarten musikaren laket artistikoan edo ikerketazientifiko baten plazerrean, etab.; zentzu negatiborik batere gabe, hortaz). Bizimoldeestetikoaren ñabardura ezberdin ugariak
|
Bat
ala Beste ko lehen parte osoan azaltzendira, eleberri gisako Seduzitzailearen egunka ria n bukatuz. Bizimolde etikoa, bigarren partea?, familian zentratua, guk bizimodu kristau zintzoa esango genukeenada substantzian.
|
|
Aut aut. Kierkegaard-ek ez dio esatenirakurleari zein bizimolde hautatu behar duen, estetikoa ala etikoa (hirugarrenposibilitatea, erlijiosoa,
|
Bat
ala Beste n ozta ozta dago aipatuta) 3; hori norberakbakarrik erabaki dezakeena da hain zuzen (indibidualismo erradikala), eta berak bakarrik erabaki beharra daukana, norbera izateko. Kategoria fundamentala erabakiarenada.
|
|
– Entzuleen hizkuntz erabilpen familiartekotasuna zen
|
bata
ala bestea hobestekoirizpidea, eta ez ulergaitasuna.
|
|
Eta euskal musika baldin badago, nola jakin dezakegu zeinden euskal musika eta zein ez? Nola jakin daiteke adierazpen kultural konkretu batgizarte
|
bati
ala besteri dagokionik. Nola jokatu behar dugu geure historia kulturalarenaurrean?
|
2001
|
|
Jakina, arrazoi hauek ez dira
|
bata
ala bestea eran agertzen; normalean denakbatera, edo bi edo hiru batera izango dira. Baina hori ez zen kezkatzen ninduengaia; besteak beste, zerrendako lehen biak ikaslea aintzat hartuz eta den bezalakoaonartuz konpon daitezkeelako neurri handi batean.
|
|
Eredu horren kontzeptu zentrala motibazioa da, zeinek bi prozesu posible izanditzakeen. Ingurune kulturala kontuan izanik,
|
bata
ala bestea, prozesu biak garrantzitsuak dira hizkuntzaren jabekuntzarako. Hizkuntz komunitateetako batek bizitasun etnolinguistiko baxua duen hizkuntz egoeretan, estatus baxua, hiztun gutxi etalaguntza instituzional gutxi, hauek testuinguru kulturbakarrak deituak dira.
|
|
1) 1H: Lehen hizkuntza
|
batez
ala gehiagoz aldi berean jabetzea.
|
2002
|
|
begiratuek, distantziek eta laztanek leku pertinentea dute euren arteko harremanean. Autobus geltokian gaudela, gainerako bezeroekin gordetzen dugun distantziak argiro dio guk besteez dugun jarrera (eta, barkatu adibide arrazista, distantzia bera gordetzen al dugu ijitu
|
batekiko
ala herriko ezagun batekiko?).
|
|
Harreman keinuak: mintzakideen artean harreman maila
|
bat
ala bestea den salatzen dutenak. Ez dira berdin portatzen gizaki bi amorante direnean edo nagusi langile harremana besterik konpartitzen ez dutenean.
|
2004
|
|
Zer da legea? Erregulartasun enuntziatu
|
bat
ala ezinbestez agintzen duena. Baina, gainera, legeak, zientziaren unitate asertibo txikiena denez, zer dio munduaz. Egiaala gezurra esaten digu, kontuan izanik lege guztiak idealizazioak direla?
|
2006
|
|
Arrazoia hainbat arrazionaltasun esferatan zatikatuta geratu da, eta bakoitzak autonomiaz gidatzen du bizitzaren ordena
|
bat
ala bestea. Ondorioz, esfera bakoitza oztoporik gabe garatu da, baina galdu dugu interes guztiak batuko dituen arrazoi bakar eta integratzailearen ideia ilustratua.
|
|
Bizitza horiek modu sistematiko eta ordenatuan antolatuak izan dira, diziplinaz eta sakrifizioz, eta era
|
bateko
ala besteko obligazio moralean edo fedean sostengatu dira. Weber-ek biziera horietako bat sakon aztertu zuen, lehendabiziko kapitalistena alegia.
|
|
Tipo idealak, Weber-en berbetan. Beraz, errealitatean nahasketak ager daitezke, modu
|
batekoak
ala bestekoak. Esaterako, tipo ideal horiek osagarriak izan daitezke helburuen aukeraketa egiten denean balio jakin batzuei jarraituz; kasu horretan ekintza hori helburuei egokitutako ekintza arrazionala da soil soilik bitartekoen aukeraketari dagokionean.
|
|
Kontratu atipikoa ez den arren, PLOk arautzeko asmoarekin eskaintzen dizkion artikulu urriak ez dira nahikoak publizitate kontratuak sortzen duen nahitaezko harremanaren konplexutasuna eta izaera zehazteko; beraz beharrezko suertatzen da lege horrek dioena eta antzeko kontratuentzat legediak aurreikusten duen erregimena integratzea. Hala ere, ikusiko dugun moduan, zailtasunak publizitate kontratua kontratu genero
|
batean
ala bestean sartzetik datoz. Mandatu bakoitzaren arabera, zerbitzu edo obra alokairu bat izango dugu, edo zerbitzu horien guztien multzo bat.
|
2007
|
|
Ezagutzaren bitartez eraikitzen da konzientzia, baina prozesuaren garapenean sentimendu bihurtuta eragiten du gure buruan. la automatikoki agintzen dusentimenduak burmuinean guretar
|
bat
ala aurkakoren bat agertzen denenan. Indarizugarria du gure erabakietan nor garen sentimentuak.
|
|
Bateraezinak diren baieztapenek ez dute lekurik diskurtso berean:
|
bata
ala bestea hautatu da azkenean.
|
|
Baina bistan da esamolde biak konbentzio hutsak direla; errealitatea bera esamoldetik menpegabeki dela. Aldiz, errealitatea, esapide
|
bat
ala beste edo hizkuntza bat ala bestetik bai, baina hizkuntzazkotasunetik ez litzateke mendegabea, autore beraren aburuan:
|
|
Baina bistan da esamolde biak konbentzio hutsak direla; errealitatea bera esamoldetik menpegabeki dela. Aldiz, errealitatea, esapide bat ala beste edo hizkuntza
|
bat
ala bestetik bai, baina hizkuntzazkotasunetik ez litzateke mendegabea, autore beraren aburuan:
|
|
herrien izpirituaren kanpoko agerpena da; euren hizkuntza da beren izpiritua eta euren izpiritua beren hizkuntza, ezin da biak aski identikoak pentsatu727 Horiek egiaz nola bat egiten duten iturri bakar eta berean, gure aditzearentzat erdiestezinean, esplikaezina gelditzen zaigu guri. Haatik,
|
bata
ala bestearen prioritateaz erabaki nahi gabe, hizkuntzen ezberdintasunaren azalpen printzipio errealtzat eta analisi oinarritzat nazioen indar izpirituala kontsideratu behar da, hori bakarrik dagoelako gure aurrean bizirik burujabe, hizkuntza aldiz hari atxikia dago728.
|
|
herri baten irudimenak, sentimenduak (ez daukagu apika gehitu beharrik, irudimena, sentimendua, ez direla herri baten baldintza geografiko, sozial, kulturalekin zerikusirik gabe egoten). Horregatik kontzeptu intelektualek berek, hizkuntza guztietan funtsean berdinak izan arren (eremu logiko batean), ez dute izaten balio berdina
|
batean
ala bestean, eta ez dute berdin ispilatzen mundua.
|
|
Hemen ere zailtasun horrekin borrokatu beharra dago. Hizkuntzen forma karakteristikoa euren elementurik ñimiñoenetako bat bederari itsasten zaio; haietako bakoitza modu
|
batean
ala bestean hark zermugatua dago, punttuka punttuka nahi den bezain ezin hautemana izanik ere. Kontrara, ozta ozta da posible puntuak edireitea, esan ahal izateko, horietantxe, banaka harturik, erabakigarriki itsatsia ageri dela hura.
|
|
Hala ere, hizkuntza alemanaren, ingelesaren mundu irudi edo mundu ikuskeraz mintzatzea baino egokiagotzat dauka, neutralkiago, hizkuntza
|
baten
ala bestearen «semantika» edo «eraketa semantikoa» esatea beste gabe (Ib., 281).
|
|
Pentsaera horren sakonean beste arrazoi bat dago, eta hori da zakuzalearen bigarren ezaugarria, funtsezkoa: 2) horren ustean munduaren gure ezagutza menderatu gabea da hizkuntza
|
batetik
ala bestetik:
|
|
hala, azaltzen digu Txillardegik, Yukatango indigenek ez dute mendirik ezagutzen, eta beren hizkuntzak ez du ideia horri dagokion hitzik. Eta aukerakoa da hots segida bati adierazki
|
bat
ala beste egokitzea: «beso» hotssegidari euskaraz adierazki bat dagokio eta beste bat gaztelaniaz.
|
|
|
bateko
ala besteko jarduera linguistikoetan ematen dugu: berbazko mezuak prestatzen, ekoizten, jaso eta interpretatzen.
|
|
Ib., 176 Boas ek espresuki dio ezen hizkuntzan koloreen klasifikazio
|
bat
ala bestea edukitzeak ez duela hiztunengan haien tonuak hautemateko ahalmena (fisiologikoa) baldintzatzen.
|
|
Baina, gero, Newton-en mundua, eta Einstein-en mundua, mundu diferenteak dira. «Ebidentzia fisikoa» edozein gizajende behatzailerentzat berdina da, edozein mintzaira mintzatu; baina mintzaturiko mundua diferentea da mintzaira
|
batean
ala bestean.
|
|
Laugarren perpausei dagokienez, lehenengo perpausean aditz atzean dago (arras lanjeroski), bigarrenean ezezka dago aditza, eta, hirugarrenean ezezka dago mendekoa. Bosgarren perpausa bigarrenak bakarrik dauka, eta perpaus nagusian aditz ondoren dago galdegaia (hainbertzeraino), eta mendekoan zein da galdegaia, lauza
|
baten gainean
ala negarrez?
|
|
Jakina, perpaus txikietan ez dago alde handirik ordena
|
bata
ala bestea erabili, baina zergatik ez idatzi (1) ordenan eta ez (2) hurrenkeran, horrela errazago irakurtzen bada, eta jakinda horrelaxe egiten dela berba ere. Ikus dezagun batera edo bestera idatzita zelako alde onak dituen hurrenkera batak, eta zelako txarrak besteak.
|
2008
|
|
Edonola ere ez dirudi herritik kanpo zeudenak gelditu zirenak baino gehiago izatera heldu zirenik. Zeintzuk ote ziren batzuek eta besteek azaltzen zituzten arrazoiak erabaki
|
bat
ala bestea hartzeko. Sarasketak adina eta makaltasuna aipatu ditu arrazoi nagusien artean, baina kasurik okerrenean ere 12 urte eta erdiko aldea baino ez zegoen batzuen eta besteen artean.
|
|
Guda garaietan eurek, udaletxearen izenean jasotako zorrak, herri osoak eskuratzen zituen(?) Udal hauek neutraltzat jo zuten euren burua eta arerio biei tratu berdina eman zieten. Pertsonalki jarrera
|
bata
ala bestea izan zezaketen, baina diruari dagokionez, inork ez zuen bestelako portaerarik izan(?) 1813ko Debako Batzar Orokorretan herriek neutraltasun hori bermatu zuten» (Uriarte, 1998: 18).
|
2009
|
|
Windows edo Linux sistema eragilea daukaten horiengana bideratuko ditugu. Sistema
|
bat
ala bestea erabili, ez dago diferentzia nabarmenik ikusiko duzuen bezala.
|
|
Modu
|
batean
ala bestean, ondoko irudiaren pareko leiho beltz bat azalduko zaigu:
|
2010
|
|
Baina, gorago esan dugun bezala, industriaren eta ideologien aroan gauzatu zen gatazka dugu esku artean darabilgungudu hau. Hau da,
|
batak
ala besteak irabazi, batarentzako edo bestearentzako lekuabesterik geldituko ez zen gerraoste bat utziko zuena. Horregatik da 36koa, urteaklehenago Espainian izandako iraultza, gerra eta abar ez legez, horrenbeste heriotza, errepresaliatu eta, berdin, atzerriratu eragindakoa.
|
|
Elkarrezinak:
|
bata
ala bestea, bi helburu horiek batera ezin direnean lortu.
|
2011
|
|
Esan izan da hiztunaren intuizioa edo sena erabili daitekeela hiztun horrek egiten duena hizkuntza
|
bat
ala aldaera bat den jakiteko. Alegia, hiztun batek jakin lezakeela berak hitz egiten duena hizkuntza bat den ala aldaera bat besterik ez den.
|
|
Fishamen ustez, ordea, baieztapen hori ez da guztiz zuzena. Zuri ala beltz planteamendutzat jotzen du,
|
bat
ala beste planteamendutzat. Hizkuntza indarberritzearen aldekoek ez daukate zertan demokraziaren aurka egin hizkuntza indarberritzeko.
|
|
hizkuntza handia menderatzea ez da bateragarria helduek haurrari hizkuntza txikia hitz egitearekin edo irakaskuntza hizkuntza txikian egitearekin. Aukeratu
|
bat
ala bestea. Hizkuntza handia eta gizartean mugitzeko balio duena aukeratu, ala hizkuntza txikia, etxeko zulokoa aukeratu.
|
|
Baina lehendabizi hizkuntza kopuruak zehaztearen zailtasunez jardungo dugu. Batek pentsa lezakeenaren kontra, beti ez baita erraza hiztun talde batek egiten duena hizkuntza
|
bat
ala hizkuntza baten aldaera soila den zehaztea. Behin zailtasun hauen berri emanda, munduko eta Europako hizkuntza kopuruak eta hizkuntzen hiztun kopuruak aurkezten dira.
|
|
ereduak ezberdintzerakoan aurkakotasunetan oinarritzen dira (adibidez, ikasle motan zein irakaskuntzarako hizkuntzan, etxeko hizkuntza vs hizkuntza menderatzailea planteamendua egiten da), eta horrela nekez irits daitezke hezkuntza eleaniztunaren konplexutasunaren berri ematera. Aurkakotasunen muga horiek gainditzeko, continuum itxurako proposamena egiten du Cenozek, bai ala ez,
|
bata
ala bestea moduko planteamenduak saihestu eta tarteko ñabardurak azaleraziz. Eta helburua da ahalik eta hezkuntza eleaniztun mota ugariena deskribatzeko tresna bat lortzea.
|
|
Olivares, Rosa, Piqueras, Méndez eta Ramos-en (2003) arabera, continuum baten ertz bakoitzean koka litezke herabetasuna eta nortasunaren nahaste saiheskaria, eta bien artean fobia sozial zehatza eta orokorra. Nahastearen sintomek pertsonaren eguneroko bizitzan eragiten duten interferentziaren arabera, nahaste
|
bat
ala bestea duela esan daiteke. Nortasunaren nahaste saiheskariaren eta fobia sozialaren arteko bereizketa zaila gerta daitekeenez, kapitulu honetan bertan atal berezi bat eskaini zaie.
|
2012
|
|
ez dago honetan gehiegikeriarik. Berdintsu gertatzen da jakintza guztietan.Filosfian oinarri
|
batetik
ala bestetik hasi, toki diferentera iristen da. Artean berdin.Egia zein den nola jakin dezaket nik?[...] Fedezko aitorrak egiten ditugu guztiok, baitakonturatu ez garen askotan ere.
|
|
Kontratu atipikoa ez den arren, PLOk arautzeko asmoarekin eskaintzen dizkion artikulu urriak ez dira nahikoak publizitate kontratuak sortzen duen nahitaezko harremanaren konplexutasuna eta izaera zehazteko; beraz beharrezko suertatzen da lege horrek dioena eta antzeko kontratuentzat legediak aurreikusten duen erregimena integratzea. Hala ere, ikusiko dugun moduan, zailtasunak publizitate kontratua kontratu genero
|
batean
ala bestean sartzetik datoz. Mandatu bakoitzaren arabera, zerbitzu edo obra alokairu bat izango dugu, edo zerbitzu horien guztien multzo bat.
|
2014
|
|
Instituzioetan, eskumenak eskumen, planoetan, trama
|
bat
ala bestea margotzen dutenean aintzat hartzen otedute politikariek paper zuri horren azpian badela herri bat, bizi den herri bat. Inguru, hizkuntza, ohitura, kultura, harreman, balore eta bizi modu jakin batean diharduen herritarren komunitatea?
|
|
Lurralde Antolamendua Herri ereduaren garapenerako elementu, tresna funtsezkoa da. Baina, tresna horrenerabilera norabide
|
batean
ala bestean erabil daiteke. Alegia
|
|
Haur jaioberriak zer «izan behar» du: mutiko
|
bat
ala neskato bat?
|
2015
|
|
Ikus entzunezkoen digitalizazioak eragin dituen aldaketak, beraz, ez dira hainbeste etorriLTDarekin; izan ere, teknologiaren eskuragarritasunak eragin du aldaketarik nabarmenenakontsumo ereduan. Teknologia eramangarri arinak (tabletak, smartphone ak,...) oraindik hedatugabe zeuden 2011n, baina ordenagailu eramangarria edukitzea esanguratsua zen, kontsumoa modu
|
batekoa
ala bestekoa izatea eragiten baitzuen. Horrek agerianuzten du teknologiaren mugikortasunak duen eragina ikus entzunezkoen kontsumo ohitureneraldaketan, hainbat ikerlanetan aipatu izan den eragina berau (ikus, adibidez, Brasel eta Gips2011; Gutnick et al., 2011).
|
2017
|
|
Erantzun zehatzen bilaketa kontzientea baino, marrazketaren zeregina ez da izanerantzun zehatzen bilaketa kontzientea, galderak sortzen diren ariketa baizik. Hasierakoei gehituzaizkien gako asko agertu dira bidean, euren artean norabide
|
batean
ala bestean mugitu garela, batzuk baztertuz eta beste batzuetan sakonduz, nahita edo kontzienteago batzuetan, gutxiagobesteetan?. Tao hitza itzultzerakoan, bidea?
|
|
Horretarako, Bidasoa Txingudi badiari buruzkoinformazioa duen Bidasoa Turismo3 webgunea erabili zen. Hiru webguneek ziurtatzen zuten irisgarriakizateko WCAG 1.0 gidalerroak betetzen zituztela maila
|
batean
ala bestean: Discapnetek AA mailan, Gipuzkoak A mailan eta Bidasoak A mailan.
|
2019
|
|
Bestelakoa izaten da egoera, egitura sendoagoa eta, nolabait esanda, trinkotuagoa duten elkarte etagizarte mugimenduekin. Izan mota
|
batekoak
ala bestekoak, gizarte mugimendu horiek erakundepublikoekin harremana daukatenean planifikazioa eta ekintzen periodizazioa askoz ere luzeagoa izatenda, epe laburreko edo ertainekoen aurretik.
|
|
Ikerketa historiografiko gehienetan bezala, iturrien aukeraketak berebiziko garrantzia du, aukeratzen diren iturrien arabera lortu daitekeen informazioa modu
|
batekoa
ala oso bestelakoaizan daitekeelako. Izan ere, iturri historiografiko bakoitzak igorle jakin bat du, eta kasubakoitzean, igorleak interes partikularrei erantzuten die eta momentuko egoerak baldintzaturikdago beti.
|
|
Beste ekarpen askoren artean, hizkuntza identitate ezberdina dutenhiztun berri gazteen profilak identifikatu dituzte (euskaldun zaharra, euskalduna eta euskaldun berria), eta baita profil horietan eragiten duten faktoreak ere (besteak beste, hizkuntza gaitasuna eta harremansareak). Gazteek beren burua profil
|
batean
ala bestean kokatzeko orduan, gainera, Ortega eta bestekikusi dute gazteek beren buruari euskal hiztun gisa ematen dioten benetakotasuna eta zilegitasuna erealdagai garrantzitsuak direla. Woolarden (2008) lana aipatuta, Ortega eta bestek zehazten dutehiztunen benetakotasuna eta zilegitasuna elkarrekiko lehian dauden bi baliotan ardazten dela: anonimatu balioa eta benetakotasun balioa.
|
|
Unitate Fraseologiko (UF) deritze nolabait idiomatikoak diren hitz konbinazioei, hau da, hitz batez baino gehiagozosaturik egon arren erabat konposizionalak ez direnei (Baldwin eta Kim, 2010). Halako hitz konbinazioak idiomatikoki nahiz literalki uler daitezke askotan, eta testuinguruaren arabera argitu ohi da esanahi
|
batez
ala besteazari garen. Esate baterako, ziri eta sartu hitzak idiomatikoki erabilita daude 1 adibidean, baina literalki 2.ean1.
|