2005
|
|
Era berean, oraindik ere entzuten eta ikusten dira Es cosa de hombres, A por todas edo Con las endrinas bien puestas bezalako esaldi erasokorrak. Horrez gainera,
|
emakumea
objektu gisa erabiltzen duten iragarkiek emakumearen balio intelektualak ahanzten dituzte, emakumeak gizartean duen arrakastaren oinarri bakarra edertasuna dela azpimarratuta.
|
2014
|
|
Izan ere, Mendebaldeko zibilizazioaren lurretan sustraitua dagoen edonork esango luke, eskuin muturreko harpetarrek salbu, beharbada?
|
emakumea
objektu bat baino gehiago dela. Ikuspuntu etiko batetik bi planotan daudela, alegia:
|
|
Egungo eredu androzentrikora «gehitzera» gobidatuak baino ezdirela izan. Berdintasunezko eredua definitzen duena, ordea, gonbidapena ez, baiziketa parte hartzea dela gogoraraziko digu autoreak,
|
eta
emakumea objektu izatetiksubjektu parte hartzaile izatera pasatzen ez den bitartean, ez dela ezer aldatuko.
|
|
Erabilera honen aurkako kritikak bortitzak izan dira hasiera hasieratik. Badira arrazoi etiko edota erlijiosoengatik nazkagarri eta lizuntzat hartzen duten talde kontserbadoreak,
|
emakumea
objektu bihurtzen duela aldarrikatzen duten talde feministak edota gizartearentzat eredu desegokiak transmititzen duela esaten duten talde ezberdinak. Ez zaie arrazoirik falta; ez gure ustez, behintzat.
|
2015
|
|
Hori film beltzetako maitasun istorioetan bakarrik gertatzen zen. Kubako gizartean,
|
emakumea
objektu izatetik subjektu izatera pasatzeko, Gobernu Iraultzaileak belaunaldi berrien hezkuntzari garrantzi berezia eman lioke, zalantzarik ez. Horretaz gain, paraleloki, produkzio harremanen antolaketa guztia ere aldatu zen, noski, eta hori dagoeneko gauzatzen ari zen gainera, baina ekintza hori bera bakarrik ez zen nahikoa, tradizio oso bat zegoen atzetik.
|
2017
|
|
Camposen ikuspuntutik
|
emakumea
objektu eta produktu kontsideratzen du jendarteak eta kasu honetan baita umea ere. " Beti izan naiz kritikoa amatasun biologikoarekin, zure odol bereko haurrak izateko obsesioarekin.
|
2018
|
|
Emakumeak eta euren gorputzak" gerra harrapakin" gisa jo izan dira batzuetan, besteetan" txanpon truke, gerlariaren atseden edota gudu zelai" gisa, besteak beste. Kasu horietan denetan,
|
emakumea
objektu mailara beheratua izan da eta gizonaren jabetzatzat hartua, salatu dute.
|
2019
|
|
Emakumearen egoera, ordea, modu singular batean dago definitua; izan ere, nahiz eta gizaki guztiak bezala askatasun autonomo bat den, gizonek inposatzen diote Beste gisa etsi dezala bere burua aurkitu eta aukeratu beharra daukan munduan:
|
emakumea
objektu gisa finkatu nahi dute, eta immanentziara kondenatu, beste kontzientzia esentzial eta burujabe batek transzendituko baitu, beti eta beti, haren transzendentzia. Emakumearen drama, hain zuzen, gatazka hau da:
|
|
Gizonak berak eskatzen dio itxurakerietan ibil dadila: Bestea izan dadin nahi du, baina izatedun orok, bere buruari itsuki uko eginagatik ere, subjektu dirau; gizonak, ordea, nahi du
|
emakumea
objektu izan dadin, eta emakumea objektu egiten da; hori izateko ekiten dion aldetik, jarduera libre batean ari da; horra hor jatorrizko traizioa; emakumerik otzanena eta pasiboena ere kontzientzia bat da; eta gizasemeak batzuetan, engainaturik sentitzeko, nahikoa du ohartzea emakumeak, bere burua eskaintzen dionean, ikusi egiten duela bera, epaitu egiten duela; eskainitako gauza bat, harrapakin ... horra hor emakumeak zer izan behar duen, hori besterik ez.
|
|
Gizonak berak eskatzen dio itxurakerietan ibil dadila: Bestea izan dadin nahi du, baina izatedun orok, bere buruari itsuki uko eginagatik ere, subjektu dirau; gizonak, ordea, nahi du emakumea objektu izan dadin, eta
|
emakumea
objektu egiten da; hori izateko ekiten dion aldetik, jarduera libre batean ari da; horra hor jatorrizko traizioa; emakumerik otzanena eta pasiboena ere kontzientzia bat da; eta gizasemeak batzuetan, engainaturik sentitzeko, nahikoa du ohartzea emakumeak, bere burua eskaintzen dionean, ikusi egiten duela bera, epaitu egiten duela; eskainitako gauza bat, harrapakin bat: horra hor emakumeak zer izan behar duen, hori besterik ez.
|
|
Ihes horrek, sadomasokismo horrek, non
|
emakumea
objektuen eta bere buruaren kontra tematzen baita aldi berean, jite sexuala du askotan, hain zuzen ere. –Gorputzaren ariketa eskatzen duen garbitze lana, horra hor emakumeak eskura duen burdela?, dio Violette Leducek.
|
|
lausengatua ere sentitzen da; dirudienez, Adèle Hugo ez zen penatu bere senar kartsu hark beste ohe batzuetara jo zuenean; zenbait emakumek, Madame Pompadour imitatuz, bitartekariarena egitea onartzen dute. Kontrara,
|
emakumea
objektu eta harrapakin bihurtzen da sexu harremanetan; senarrari iruditzen zaio mana arrotz batez kutsatu dela emakumea, jadanik ez duela berea, lapurtu egin diotela. Eta kontua da ohean emakumea menderaturik sentitzen dela, menderaturik sentitu nahi duela askotan, eta, beraz, halaxe dagoela; kontua da, gainera, gizonen prestigioa dela kausa, emakumeak joera duela beraz gozatu den gizasemeari arrazoia emateko, eta hura imitatzeko, zeren, jabea izan zaionez, gizaseme horrek gizona hezurmamitzen baitu haren begietan, osoki.
|
|
Malraux ohartu da ezen Lawrencerentzat, hinduarentzat ez bezala, ez dela nahikoa emakumeak abagunea ematea infinituarekin kontakturik edukitzeko, nola ematen baitu paisaia batek:
|
emakumea
objektu bihurtzeko beste modu bat litzateke hori. Emakumea gizona bezain egiazkoa da; egiazko komunio bat lortu behar da.
|
|
gehienetan, nartzisismoa desagertu egiten zaio sexu heldutasuna iristean. Ordea,
|
emakumea
objektu pasiboa denez hala maitalearentzat nola bere buruarentzat, ezin bereizi primitibo bat dauka erotismoan. Mugimendu konplexu batean, bere gorputzaren gorespena lortu nahi du, gorputz horren jabe izatekoak diren gizonen konplimenduen bitartez, eta gauzak sinplifikatzea litzateke esatea liluratzeko nahi duela ederra izan, edo ederra dela seguru jakiteko nahi duela liluratu:
|
2021
|
|
Hala uste du Santamariak: «Zinema komertzialak bihurtu du
|
emakumea
objektu, eta ez fikziozko zinema begirada berreskuratzeko tresna bat izan daiteke, beraiek izateko begiratzen dutenak, eta mundua beren aldarrikapenen arabera islatzeko, beren ikuspegitik». Horri lotuta, aipatu du zinemagile askok beren burua sartu izan dutela pelikuletan —Agnes Varda frantziarra eta Maider Oleaga bilbotarra jarri ditu adibidetzat—, eta hori izan daitekeela emakumeen irudia «beste optika batzuetatik» erakusteko modu bat.
|
|
Ikusi dugunez,
|
emakumea
objektu pasibo edo harrapakin otzana da sexuan, immanentzian harrapatuta. Horren aurrean, emakumeak ere subjektu gisa sexu gose eta premia berdina duela aldarrikatzen du.
|
|
[...] Urte askotan espazio publikoa gizonen espazioa izan denez, oholtza bera, eraiki den umore eredua edo komikotasuna gizonezkoena izan da normalean. Batetik, indarrean oinarritua eta handitasun horretan detaile gutxikoa eta, gainera,
|
emakumea
objektu bezala ikusi duena. Ertzik gabekoa, nolabait, orokortzeko ahalegin bat egin duena.
|
|
Dakigunez,
|
emakumea
objektu sexualizatu gisa agertu izan da gizonezkoen poesian oro har, eta gutxi hitz egin izan da haien sexualitateaz eta erotismoaz. Emakumeen ahots berriak plazaratzearekin batera, ezkutuan zeuden gaiak azaleratu dituzte, eta bide batez, euren bidelagun bihurtu:
|